راهنمای خرید فر توکارفر توکار

راهنمای کامل خرید فر توکار

چطور بهترین فر توکار را انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین فر توکار را بخریم؟ در این راهنمای خرید، ما نحوه انتخاب بهترین فر توکار را به شما آموزش می دهیم. فر توکار از جمله وسایل بادوام و نسبتا گران خانه است که باید در موقع خرید فر توکار دقت زیادی به آن کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشیم. ما می خواهیم فری بخریم که غذای ما را نسوزاند، نیازهای ما را از آشپزی برآورده کند و با فضای آشپزخانه ما هماهنگ باشد.

در این مقاله ما توضیح خواهیم داد:

  • نحوه خرید بهترین فر توکار
  • انواع فر توکار
  • فرهای برقی در مقابل گاز پخت و پز معمولی، فن یا چند منظوره؟
  • آیا فرهای توکار اندازه استاندارد دارند؟
  • برای یک فر خوب چقدر باید هزینه کرد؟
  • هزینه کار کردن فرها چقدر است؟
  • بهترین ویژگی های فر که باید جستجو کنید

یک فر توکارخوب باید ده سال یا بیشتر در خانه شما دوام بیاورد، بنابراین بهتر است فری را انتخاب کنید که با نیازهای آشپزی شما مطابقت داشته باشد. چون نمی توانید پس از خرید آن را ظرف مدت کوتاهی عوض کنید. اجاق‌های امروزی  می‌توانند شامل مجموعه‌ای از امکانات و ویژگیهای کاربردی و  پیشرفته باشند. اما اگر اصول اولیه خرید فر توکار را به درستی ندانید، ممکن است فری بخرید که کیفیت پایینی داشته یا نیازهای شما را برآورده نکند. بهترین فر توکارها به سرعت تا دمای مناسب گرم می شوند و حرارت را به طور یکنواخت در سراسر فر پخش می کنند.

انواع فر توکار

یکی از اولین تصمیماتی که موقع خرید فر توکار باید بگیرید این است که چه نوع فر توکاری انتخاب کنید. در این بخش به معرفی انواع فر توکار می پردازیم.

 فر توکار تک

در حالی که فرتوکار های تک فقط یک محفظه فر برای پخت، کباب کردن و گریل کردن دارند، معمولاً این فضا برای پختن بیشتر غذاها کافی است. این مدلها حدود ۶۰ سانتی‌متر ارتفاع دارند و می‌توانند تقریباً در هر جای آشپزخانه شما، مانند زیر پیشخوان یا کابینت هم راستای چشم شما نصب شوند.

مزایا فر توکار تک: معمولا در بازار اجاق های تکی بیشتری نسب به بقیه مدلها پیدا خواهید کرد چون این مدل بیشتر از بقیه مرسوم هستند. در مدل برقی فر تک، فضای فر بیشتر از فر های دوبل است.

معایب فر توکار تک: فقط داشتن یک فر برای پخت و پز برای بعضی ها محدودیت است، به خصوص اگر به دنبال پخت و پز و کباب کردن همزمان هستید، یا اگر حجم غذای زیادی برای پخت و پز دارید فر تک جوابگوی کار شما نخواهد بود.

فرتوکار

فر توکار دوبل

وجود دو فر دست شما را در آشپزی بیشتر باز خواهد گذاشت. همیشه یک گریل در فر کوچکتر بالایی وجود خواهد داشت و در مدل های با مشخصات بهتر، گاهی اوقات در فر اصلی نیز می توانید یک گریل پیدا کنید. فرهای دوبل حدود 90 سانتی متر ارتفاع دارند و باید در کابینت ها در سطح چشم قرار گیرند.

built-in-oven

مزایای فر توکار دوبل: می توانید از گریل در فر بالا استفاده کنید و همزمان در فر اصلی به پخت و پز بپردازید. یا می توانید دو فر را به طور همزمان  استفاده کنید و غذاهایی را بپزید که به دماهای متفاوتی نیاز دارند.

معایب فر توکار دوبل:  این مدل در آشپزخانه  فضای بیشتری نسبت به یک اجاق گاز اشغال می کند و تنوع مدل کمتری دارد.

 

فر توکار تک کامپکت

یک فر توکار جمع و جور کوچکتر از یک فر است و تنها 45 سانتی متر ارتفاع دارد. اندازه آن تقریباً به اندازه یک مایکروویو بزرگ داخل کابینتی است. فرهای کامپکت معمولا با یک گریل در داخل محفظه فر عرضه می شوند. همچنین می‌توانید فرهای توکار دارای بخارپز هم بخرید، اگرچه بیشتر به‌عنوان یک آپشن اضافی برای پخت و پز استفاده می‌شوند تا فر اصلی.

مزایا:  اگر فضای کافی در آشپزخانه تان دارید این نوع فر گزینه خوبی است.

معایب: عیب بزرگ این نوع فر این است که فضای زیادی در داخل آن وجود ندارد، بنابراین برای برگزاری یک مهمانی بزرگ روی این مدل فر حساب نکنید.

فر توکار کامپکت

اجاق دوبل کامپکت

اگر برای انعطاف پذیری در آشپزی به داشتن دو فر توکار نیازمندید اما فضای آشپزخانه شما محدود است، یک فر دوبل کامپکت می تواند بهترین گزینه برای شما باشد. اجاق‌های دوتایی زیر 72 سانتی‌متر ارتفاع دارند و می‌توانند در یک قسمت کابینت زیر پیشخوان یا در راستای چشم قرار گیرند.

مزایا:  شما با داشتن این فر توکار انگار دو فر دارید، اما بدون اشغال فضای زیاد به اندازه فر توکار دوبل معمولی با اندازه بزرگ.

معایب:  اجاق های دوبل ممکن است کوچکتر از آن چیزی باشند که انتظار دارید، به خصوص فر اصلی. این به این دلیل است که شرکت سازنده آن را فقط به اندازه 12 سانتی متر بلندتر از یک فر تکی ساخته است.

فر توکار دوبل

فر توکار و گریل

اگر یک فر توکار بخرید، در داخل خود یک گریل نیز دارد. این بدین معنی است که شما نمی توانید همزمان هم یک غذا را گریل کنید و بپزید.  با این حال، اگر به سراغ فر توکار دوبل یا اجاق گاز فردار معمولی می روید، این آپشن وجود دارد که هر دو کار را همزمان انجام دهید. برخی از فر های دوبل حتی در هر محفظه فر یک گریل دارند.

فر توکار و مایکروفر

مایکروویوهای دارای پخت ترکیبی(کامبینیشن) از مایکروویو هایی که دارای کانوکشن و گریل هستند بزرگتر هستند. برخی از مایکروویوهای دارای پخت ترکیبی به جای رو میزی بودن ، در مدل توکار ساخته شده اند، بنابراین ظاهری زیباتر دارند و شبیه فر توکار هستند تا یک مایکروویو معمولی. اگر همیشه  فضای فر کم می آورید، می‌توانید یکی از این مدلها بخرید، چون یک محفظه اضافی برای آشپزی در اختیار شما قرار می‌دهند.


خرید لوازم آشپزخانه ضروری

موقع خرید فر توکار به چه چیزهایی توجه کنیم؟

 

قبل از خرید یک فر تکار، چند نکته است که باید به آن توجه کنید.

فرهای برقی در مقابل فر های گازی

مقایسه فر توکار

بسیاری از ما به نوع برقی یا گازی بودن فری که با آن غذا می دهیم اهمیت می دهیم، در حالی که برای بعضی این گزینه مهم نیست. برای آنهایی که این مورد برایشان مهم است، ما مزایا و معایب  پخت و پز با فر برقی یا گازی را بر شمرده ایم.

فر های تو کار برقی

فر توکار برقی تقریباً محبوب ترین نوع فر توکار هستند. این نوع فر ها حتما باید توسط یک نصاب ماهر نصب شوند. به طور کلی، فرهای توکار برقی در تست های عملکرد فر از بقیه مدلها بهتر عمل می کنند. اینکه چگونه حرارت در محفظه فر پخش می‌شود، یک پیش‌بینی‌کننده مهم در باره این است که غذا خوب خواهد پخت یا خیر. در آزمایشات متعدد مشخص شده است که بهترین فر توکار های برقی در پخش یکنواخت حرارت، بهترین مدل‌های فر توکار گازی را شکست می‌دهند. فرهای توکار معمولاً عملکرد گریل نیز دارند. در عملکرد گریل کردن هم، فرهای برقی در آزمایش ها بهتر از فر های گازی عمل می کنند.

گرمایش بالا و پایین توسط المنت های برقی تامین می شود. از مزایای این فر میتوان گفت از بهترین و بی نقص ترین فرها هستند چون برای تولید گرما نیازی به اکسیژن و جریان هوا ندارند و برق در المنتها، تبدیل به گرما می شود. وسایل الکتریکی جزو دقیق ترین ابزارها هستند، پس به راحتی میتوان دمای کلی داخل فر را توسط المنت ها کنترل کرد که باعث می شود مواد غذایی با دمای دقیقی پخته شوند و کیفیت پخت بهتری داشته باشند. امکانات فرهای برقی بیشتر از انواع دیگر است مثلا سیستم خود تمیز کن فر در فرهای برقی وجود دارد. همچنین فر برقی میتواند دمای بسیار بالا (تا دمای 500 درجه سانتیگراد) را تولید کند ولی در فر گازی نمیتوان دمای بسیار بالا داشت.

المنت

مزایا: مزیت پخت و پز با فر برقی، به خصوص مدلهایی که کانوکشن دارند، این است که حرارت در فضای فر پخش می شود. فرهای توکار برقی  دمای دقیق تری نسبت به مدل های گازی دارند. همچنین موقع خرید مدلهای متنوع تری برای انتخاب وجود دارد و در بازار بیشتر از هر نوع دیگر فرهای توکار برقی خواهید یافت.

معایب:  فر توکارهای برقی گران‌تر هستند.

فرهای توکار گازی

فرهای توکار گازی بسیار کمتری نسبت به مدل های برقی در بازار وجود دارد، اما همچنان می توانید فرهای خوبی را پیدا کنید.همانطور که از نام این نوع فر مشخص است، کار کردن آن به وسیله انرژی گاز است و در صورتی که قصد خرید فر توکار گازی دارید، حتما باید لوله کشی گاز برای آن انجام دهید. فرهای توکار گازی از لحاظ اقتصادی، به صرفه تر محسوب میشوند؛ زیرا هم قیمت پایینتری دارد و هم بهای گاز از بهای برق کمتر است. البته پخت غذا در فر گازی به خوبی فر برقی نیست و معمولا پخت غذا به صورت یکنواخت صورت نمی گیرد.

فر گازی

گرمایش پایین و بالای فر توسط شعله های گاز تامین می شود. همزمان میتواند هم شعله بالا و هم شعله پایین روشن باشد.فر گازی مزایا و معایبی دارد که عرض می کنیم. مزیت استفاده از فر گازی در این است که ایران یکی از بزرگترین منابع گازی جهان را دارد و قیمت گاز مصرفی در ایران بسیار پایین است پس مصرف سوخت این فر بسیار ارزان و مقرون به صرفه خواهد بود. از معایب فر گازی در نحوه پخت آن است، شعله های گاز گرمای زیادی در نوک شعله ایجاد می کند که این گرمای شدید از سمت شعله پایین باعث می شود کف ظرف غذای ما داغ شده و ته بگیرد، از طرفی مغز غذا نپخته باقی بماند. در فر گازی معمولا ته غذا و سطح غذا، بیشتر از مرکز غذا حرارت دریافت می کند و پخت ایده آلی نخواهید داشت.

مزایا: گاز ارزان ترین سوخت برای پخت و پز است، بنابراین اگر به این روش آشپزی کنید قطعا در هزینه خود صرفه جویی خواهید کرد. 

معایب:  فرهای توکار گازی به اندازه مدل های برقی در پخش یکنواخت حرارت در فضای فر موثر نیستند.

 

فرهای توکار گازی و برقی:

در این نوع  فرها گرمایش پایین توسط شعله گاز و گرمایش بالا توسط المنت برقی تامین می شود. نکته مهم این است که همزمان نمی توان هم شعله گاز و هم المنت را استفاده کرد. یعنی برای استفاده از گرمایش بالا که المنت برقی است باید گرمایش پایین یعنی شعله گاز خاموش باشد. پس در اینگونه فر ها برای پخت غذا نمیتوان همزمان از بالا و پایین به غذا حرارت داد.

فر برقی

مزایای فر گاز و برق، کارکرد دومنظوره آن است یعنی در مناطقی که از نظر تامین گاز مشکل داشته باشید میتوانید از حالت برقی آن استفاده کنید و یا زمانی که دسترسی به برق نداشته باشید می توانید از کارکرد گازی آن بهره ببرید.

معایب آن هم میتوان به کیفیت پایین پخت غذاها اشاره کرد، چون برای پخت بسیاری از غذا ها، نیاز است همزمان از بالا و پایین حرارت ببیند تا به خوبی مغز پخت شود ولی در این فر نمیتوان همزمان حرارت بالا و پایین را داشت.

از آن جا که یکی از منابع انرژی این فرها، گاز می باشد، برای پخت غذا درون محفظه نیاز است که اکسیژن وجود داشته باشد. در غیر این صورت حین پخت غذا فر چندین بار خاموش می شود و غذا به نحو مطلوبی نخواهد پخت. البته در فرهای جدید فن هایی تعبیه شده اند که اکسیژن لازم را به محفظه فر می رساند.

یکی دیگر از معایب این فرها پخته نشدن غذا به صورت یکنواخت است. 

برای اینکه با این فرها کار کنید نیاز است که حدود ده دقیقه قبل از کار، آن را روشن کنید تا به اندازه کافی گرم شود و این کار باعث طولانی تر شدن فرآیند کار می شود.


پخت و پز با فر معمولی، با فر فن دار یا پخت با فر چند منظوره؟

روش های مختلفی وجود دارد که فر توکار می تواند گرمای داخل فر را تامین کند. درک این نکته که منبع حرارت در فر توکار  چگونه تامین می شود کمک می کند تا بتوانید مدل مناسب را برای خود انتخاب کنید.

فر توکارهای معمولی

یک فر معمولی و استاندارد گرما را از دو المنت حرارتی تامین می کند: یکی از سمت بالای فر و دیگری از پایین. این نحوه قرار گیری می تواند باعث ایجاد نقاط گرم و سرد در غذا شود . یعنی غذاهایی که در نزدیکی بالای فر قرار می گیرند سریعتر از غذاهای نزدیک به پایین فر می پزند.  پخت و پز  با فر معمولی گاهی اوقات می تواند در مقایسه با استفاده از فر توکار فن دار، برتری داشته باشد. کیک‌ها و سوفله‌ها  فقط با استفاده از حرارت بالا و پایین، خوب پخته می شوند و کیفیت پخت هر غذای آبداری که می‌خواهید به آرامی بپزید، مثل آبگوشت، هیچ مزیت خاصی نسبت به فر توکار فن دار ندارد.

غذا در فر

فرهای فن دار (کانوکشن دار)

اکثر فر های برقی دارای یک فن هستند که به توزیع یکنواخت حرارت در سراسر آن کمک می کند. برخی از فرهای گازی نیز دارای فن هستند. فرهای فن دار در اصل دارای یک المنت گرمایشی در اطراف فن هستند، در حالی که فرهای فن دار امروزی در اصل یک فر معمولی (با دو المنت گرمایش) با یک فن در انتهای فر است. غذا در فر فن دار سریعتر پخته می شود، زیرا هوای گرم دائماً در اطراف محفظه فر حرکت می کند. همچنین باید دمای پخت را کاهش دهید.

توجه کنید که اگر با فر توکاری که غذا می پزید مجهز به فن است، می توانید دمای فر را تا 20% از آنچه در دستور پخت است کاهش دهید

غذا در فرهای فن دار سریعتر پخته می شود چون هوای گرم به طور دائم داخل مخزن فر در حال گردش است. همچنین لازم است که هنگام استفاده از اینگونه فرها دمای پخت را کاهش دهید. در فرهای دوبل، فر اصلی و بزرگتر معمولا مجهز به یک فن هست و فر دیگه به عنوان یک فر معمولی عمل میکنه بنابراین می تونید با توجه به نوع غذا، بهترین گزینه که مناسب غذای شما است را انتخاب کنید.

کانوکشن

 

 فرهای چند منظوره

فرهای چند منظوره معمولا شامل المنت بالا و پایین، گریل و فن هستند. این نوع فرها امکان استفاده از این منابع حرارتی به صورت مستقل و ترکیبی را میدهد. بنابر این شما میتونید فقط از المنت بالا استفاده کنید تا لازانیای شما وقتی پخته شد کمی بیشتر قهوه ای شود یا از المنت پایین فقط برای ترد شدن کامل داخل پیتزا یا پای میوه ای استفاده کنید.
فرهای دارای چند عملکرد اغلب دارای تنظیمات یخ زدایی نیز هستند. بعضی مدل ها برای یخ زدایی فقط از فن برای چرخش هوای معمولی داخل فر استفاده می کنند، در حالیکه در برخی مدل ها در زمان مشابه کمی حرارت از پایین هم چاشنی کار می شود. در هر صورت، به نسبت اینکه غذا را روی کابینت آشپزخانه رها کنید تا یخ غذا باز شود کار خیلی سریعتر انجام می شود.
فرهای با عملکرد چند گانه به طور روز افزون در حال عمومی شدن هستند. این نوع فرها میتوانند آپشن های پخت و پز با انعطاف پذیری بیشتر را به شما ارائه کنند اما باید مطمئن شوید که استفاده از این آپشن ها به چه میزانی کار شما را آسان می کند چون آپشن های بیشتر میتواند به معنی کنترل های گیج کننده باشد.


 

موقع خرید فر توکار باید دنبال چه ویژگیهایی باشیم؟

بهترین ویژگی های فر توکار که موقع خرید باید به آنها توجه کنید عبارتند از:

  • قابلیت خود تمیز شونده یا self cleaning: این قابلیت در واقع برنامه ای است که با استفاده از دمای بالا  کثیفی ها و باقیمانده های سوخته در پخت و پز را به خاکستر تبدیل می کند. این فرآیند معمولا 5-6 ساعت زمان میبرد.
  • کنترل‌های دیجیتال: این کنترل‌ها می‌توانند دقیق‌تر از ولوم های چرخان باشند.این کنترل ها همچنین می‌توانند انعطاف‌پذیری و تنظیم درجه حرارت دقیقتری ارائه دهند و ظاهر ساده‌تری دارند.
  • طبقه بندی اضافی: فرهای ارزان تر معمولاً قفسه های کمتری دارند. برخی از فرهای توکار گران‌قیمت نیز قفسه کمتری از آنچه انتظار دارید، دارند.برای قرار دادن سینی فر، چند طبقه در نظر گرفته شده است برخی فرها دارای دوسینی هستند که در طبقات مختلف میتوان گذاشت. برخی غذاها باید نزدیک به حرارت بالایی باشند و برخی بهتر است نزدیک به حرارت پایینی قرار بگیرند پس با انتخاب قفسه ی مناسب، غذای بهتری طبخ خواهد شد. برخی فر ها دارای 5 شلف هستند و برخی دارای 4 شلف، تعداد بالای شلف ها، برای فر مزیت محسوب می شود.

شلف

  • پنلهای شیشه‌ای قابل جداسازی: بسیاری از فرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شما امکان می‌دهند که صفحه شیشه‌ای درب فر را برای تمیز کردن جدا کنید. اگر به مرور زمان روی شیشه فر کثیفی ایجاد شده باشد، این قابلیت برایتان مفید است. اگرمی خواهید شیشه فر را جدا کنید، در حین برداشتن، تمیز کردن و تعویض شیشه با دقت رفتار کنید. گوشه های شیشه خیلی آسیب پذیر هستند

درب فر

 

  • ریلهای تلسکوپی: این قابلیت باعث میشود قفسه های فر را به نرمی و در حالت پایدارتری از فر بیرون بکشید و مجدد به داخل برگردانید. در بعضی فرها ریل تلسکوپی در جای خود ثابت است، اگر چه در فرهای دوبل ممکن است فر مجهز به چندین ریل و یک کیت ثابت کننده باشه. امتیازی که این حالت دارد این است که می توانید انتخاب کنید که ریل تلسکوپی داخل کدام مخزن قرار بگیرد. ولی نکته ای که هست این است که باید خودتان ریل را در محل مورد نظر ثابت (Fix) کنید.

ریل تلسکوپی

  • تایمر قابل برنامه ریزی: این قابلیت به شما امکان می دهد فر را برای پختن زمان خاصی تنظیم کنید. آونوقت فر به طور خودکار سر آن تایم روشن می شود، غذا را می پزد و پس از آن خاموش می شود.
  • پخت و پز با بخار: برخی از فر ها دارای مخزن آب هستند که می توانید آن را برای پخت بخار و بخارپز کردن غذا تنظیم کنید. در این برنامه رطوبت روی غذای شما می نشیند، سپس تبخیر می شود که باعث ترد شدن سطح می شود.

بخارپز

  • کنترل‌های پخت خودکار: شما نوع غذایی که می خواهید بپزید انتخاب می‌کنید و خود فر دما، منبع گرما (المنت)، میزان رطوبت غذا و تردی آن و زمان پخت را بطور اتوماتیک تنظیم می‌کند.
  • فرهای «هوشمند»: فرهای هوشمند به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک برنامه در تلفن هوشمند یا تبلت خود، برنامه پخت را تنظیم کنید یا چک کنید پخت در هر لحظه در چه مرحله ای است.
  • درب های سه جداره یا چهار جداره: این قابلیت در فرهای گرانتر یافت می شود و با چند لایه شیشه، فضای داخلی فر را عایق می کند و باعث حفظ گرما و صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

درب فر

  • لامپ داخلی: وجود لامپ داخلی در فر توکار باعث می شود بتوانید در تمام مراحل پخت روی غذا نظارت داشته باشید.


خرید لوازم آشپزخانه ضروری

چند قابلیت مهم که باید هنگام خرید فر توکار حتما به آن توجه کرد

1- آیا براحتی می توانید داخل فر را ببینید؟ آیا موقعی که غذا در حال پختن است می توانید براحتی آن را مشاهده کنید؟ و اگر نیاز باشد لامپ فر را تعویض کنید آیا این کار به راحتی انجام میشود؟ بعضی فرها دارای یک لامپ در قسمت پشتی فر هستند که نیاز است هر چند وقت یکبار تعویض بشوند در حالی که در بعضی فرهای توکار این مورد به یک لامپ LED با طول عمر بالا تبدیل شده و تعداد بیشتری لامپ برای دید بهتر نصب گردیده است.

2- آیا شیشه های درب فر جهت تمیز شدن جدا می شوند؟ امروزه فرهای توکار زیادی در بازار وجود دارند که می شود شیشه های آن را جدا کرد. میدانیم شیشه های فر در مرور زمان جرم می گیرد و برای تمیز کردن باید این شیشه ها جدا شوند. اگر قصد داشتید شیشه ها را جدا کنید در هنگام باز و بسته کردن، مراقب لبه های حساس آن باشید. شیشه های فر از جنس پولاد آب دیده می باشند. علی رغم اینکه این شیشه ها در مقابل حرارت مقاوم هستند، بسیار شکننده می باشند. به طوری که ترک های ریزی که با چشم مسلح دیده نمی شود، به مرور زمان بزرگ می شود و در نهایت ممکن است باعث شکستن کل شیشه شوند. هرگز از لباس های پشمی و مواد شیمیایی صیقل دهنده برای نظافت شیشه استفاده نکنید. استفاده از لباس های پشمی در طول زمان موجب ایجاد ترک می شود.

۳- فر چه تعداد قفسه دارد؟ فرهای ارزان تر موجود در بازار دارای قفسه های کمتری می باشند. بنابراین شاید نیاز داشته باشید که قفسه های بیشتری اضافه کنید. برخی دیگر ممکن است از این تعداد نیز قفسه‌های کمتری داشته‌باشند. بنابراین در هنگام خرید به تعداد قفسه‌های‌فر، بخصوص برای گریل کردن توجه کنید .

4- تسهیل در پاک کردن فر توکار: بدنه های فر توکار جدید دارای قابلیت خود تمیز شونده هتسند که علاوه بر نچسب بودن، در صورت پاشش غذا به آن به راحتی پاک می شوند.

5- وجود قفل کودک برای فر : اگر در خانه فرزند کوچک دارید حتما به داشتن چنین قابلیتی توجه کنید. چون فرها خلی داغ می شوند و برای بچه ها خطرناک است.

6-نوع انرژی مصرفی فر آشپزخانه : در هنگام خرید ت.جه کنید که فر گازی می خرید یا برقی. اگر فر گازی می خرید باید فرک اتصال شیرگاز آن را کرده باشید.

7- ظرفیت و سایز بدنه فر : اگر آشپز حرفه ای هستید یا مهمانی زیاد دارید یا غذا برای فروش به بازار تهیه می کنید، باید ظرفیت فر مناسب کار شما باشد.ظرفیت اکثر فرهای توکار خانگی معمولا ۸۰ لیتر می باشد. در صورتی که خانواده ای پرجمعیت دارید و یا مهمانی های زیادی برگزار می کنید باید به این نکته توجه کنید که فری با ظرفیت بالاتر برای شما مناسب می باشد.

8- وجود ضمانت نامه برای فر: با توجه به گران بودن فر توکار، دقت نمایید که از برندهای خرید نمایید که دارای حداقل 2 سال گارانتی باشند.


عملکردهای فر توکار

 

فرتوکار با مدلها و برندهای مختلف دارا برنامه های پخت متعددی هستند. ولی اکثر آنها برامه های مشتری دارند که عبارتند از:

برنامه پخت

  • پخت با فن یا کانوکشن: این برنامه گرما را به طور یکنواخت توزیع می کند، بنابراین هنگام پختن غذا روی چند قفسه فر قابلیت خوبی است چون باعث می شود همه جای غذا یکنواخت بپزد . استفاده از فن کانوکشن به غذا اجازه می دهد سریعتر و در دمای پایین تری طبخ شود. اما بعضی از غذاها لزوماً در حالت فن بهتر پخته نمی شوند. غذاهایی مانند پودینگ های پخته شده به حرکت هوای ناشی از فن حساس هستند.
  • کانوکشن اصلی که در آن گرما توسط المنتی در اطراف فن تولید می شود ، سپس گرما را به داخل فر می فرستد. این گرما بطور یکنواخت در سراسر محفظه فر پخش می شود و در بیشتر مواقع باعث می شود دما و زمان پخت که در دستور العمل تهیه نوشته شده را کمی کاهش دهید.
  • فن کمکی از هر دو المنت پایین و بالا به همراه فن استفاده می کند. بیشتر گرما از المنت پایینی می آید.
  • گریل فن جایی است که المنت گریل بالایی گرمایش را انجام می دهد و یک فن در پشت اجاق به انتقال حرارت به اطراف کمک می کند. هنگام گریل کردن با فن، درب فر را بسته نگه دارید و سینی گریل را یک یا دو طبقه پایینتر از گریل قرار دهید.
  • یخ زدایی از فن بدون روشن شدن المنت دور فن در دمای پایین استفاده می کند. با این حال، یخ زدایی غذا به آرامی در حرارت کم به دلایل ایمنی مواد غذایی توصیه نمی شود – بهتر است از مایکروویو استفاده کنید یا غذا را یک شبه در یخچال یخ زدایی کنید.

یخ زدایی

  • پارت گریل یک گزینه در برخی از فر های توکار است. این قابلت به شما امکان می دهد فقط از بخش کوچکی از گریل را برای وعده های کوچک روشن و استفاده کنید.
  • جوجه گردان: یکی از جذاب ترین ویژگی های فر، داشتن جوجه گردان است. همه ی فرها مجهز به جوجه گردان نیستند پس اگر داشتن جوجه گردان برایتان مهم است هنگام خرید به داشتن این ویژگی در فر دقت کنید.

 

میت پراب چیست؟

میت پراب

( Meat Probe ) یا همان حسگر پخت گوشت معمولا در فرهای برقی موجود می‌باشد . میت پراب سنسوری است که از طریق یک سیم با روکش مقاوم به حرارت، از یک سو به برد الکترونیکی و از سویی دیگر به ماده غذایی متصل است. تا میزان دمای دقیق داخل ماده غذایی را به برد الکترونیکی ارسال کند و بتواند این میزان دما را از طریق نمایشگر به سرآشپز نمایش دهد.

میت پراب بخصوص برای پخت استیک کمک زیادی به آشپزان می‌کند و به راحتی از طریق این وسیله می‌توانند استیک محبوب خود را به طرق مختلف، نیمه پخته یا کامل پخت طبع نماییند. این حسگر بر روی برخی از فرهای توکار برقی موجود است. از جمله این مدل‌ها عبارتند از: فر توکار برقی داتیس مدل DF-693، فر توکار tft 690، فر برقی داتیس مدل DF-695، فر برقی داتیس مدل DF-646

فر توکار سلف کلین


 

آیا فرهای توکار اندازه استاندارد دارند؟

اندازه فر توکار

خیر، هر چهار نوع فر توکار حدود 60 سانتی متر عرض دارند، اما ارتفاع آنها متفاوت است.

اکثر مدل های فر توکار در ابعاد ۶۰ سانتی متر در ۶۰ سانتی متر ساخته می شوند. برخی از فرهای حرفه ای دارای ابعاد بزرگ تری در حدود ۶۰ سانتی متر در ۹۰ سانتی متر می باشند، این فرها کاربری زیادی دارند و برای آشپزهای حرفه ای بسیار مناسب می باشند.

برخی از برندها نیز فرهایی با ابعاد کوچک تر از حد نرمال تولید می کنند که اندازه ای حدود ۴۵ سانتی متر در ۶۰ سانتی متر دارند.

. W 60cm x H 90cm –   اجاق های دوبل تمام قد  معمولاً در راستای چشم قرار می گیرند و ورود و خروج غذا را آسان تر می کنند

. W 60cm x H 70cm  –  اجاق های دوبل توکار برای قرار گرفتن زیر اجاق گاز یا میز کار آشپزخانه طراحی شده اند

. W 60cm x H 60cm –  فرهای تکی  انعطاف پذیرتر هستند و می توانند زیر اجاق گاز یا در سطح چشم قرار بگیرند

.  W 60cm x H 45cm – فرهای کامپکت برای فضاهای نشیمن کوچکتر یا به عنوان بخشی از چیدمان در کنار یا بالای یک اجاق مناسب هستند.

 

ظرفیت استاندارد فر چقدر است؟ 

  • ظرفیت نامی فر توکار‌ برقی و گازی معمولا بین ۵۱ تا ۷۶ لیتر است.
  • متوسط ظرفیت فر توکار‌ تکی ۶۴ لیتر است.
  • میانگین ظرفیت فرهای توکار دوبله، ۶۲ لیتر برای فر اصلی و ۳۵ لیتر برای فر کوچکتر است.
  • شکل و قالب کابینت ها نیز در انتخاب اندازه مناسب فر موثر است.
  • تولید کنندگان معمولا حجم کلی داخل فر را بر روی جعبه می نویسند. اما شما نمی توانید از کل این حجم استفاده کنید. همچنین ممکن است فر بزرگتری خریداری کرده ولی قادر باشید از فضای کمتری نسبت به یک فر کوچکتر استفاده کنید . همه چیز بستگی به نوع کابینت بندی و محل قرار گرفتن آن دارد.

اندازه فر توکار

روش تمیز کردن فر توکار

قبل از اینکه اقدام به تمیز کردن فر کنید، آن را برای چند دقیقه روشن کنید.

می توانید درون فر کمی آب بریزید و سپس آن را روشن کنید تا محفظه با بخار آب داغ خیس شود. پس از آن می توانید از مواد شوینده برای تمیز کردن محفظه داخل فر استفاده کنید. یک پارچه را خیس کرده و به قسمت های داخلی فر بکشید.

برای اینکه محلول تمیز کننده خانگی داشته باشید می توانید از مایع ظرفشویی، مایع سفید کننده و آبلیمو استفاده کنید، این مواد را داخل آب گرم بریزید و با آن قسمت های داخلی را تمیز کنید.

ضمنا بسیازی از فر ها برنامه خود تمیز شونده دارند که در این حالت المنت با نهایت قدرت روشن می شود و فن به گردش در می آید تا کلیه بقایای غذا را در دیواره ها بسوزاند.

انواع حرارت دهی در فرهای برقی

فرهای برقی از نظر حرارت دهی چندین گروه مختلف دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • المنت از پایین
  • المنت از پشت
  • المنت از بالا
  • المنت از پشت به همراه فن کانوکشن
  • گریل در بالا
  • المنت حرارتی دوبل در بالا
  • المنت حرارتی دوبل در پایین
  • حرارت سه بعدی
  • گریل از بالا با سطح کامل

چطور میتوان فر توکار کم مصرف خرید؟

یکی از مواردی که هنگام خرید فر باید دقت کنید، گرید مصرف انرژی آن است. مصرف بهینه فر بسیار اهمیت دارد یعنی درصد بالایی از گرمای تولید شده صرف پخت غذا شود و از بدنه و درب فر هدر نرود. با اتلاف کمتر انرژی، گرید انرژی بالاتری به فر تعلق می گیرد. برخی دارای گرید A و برخی دارای A+ و یا A++ است. در برخی فرها 20%-A است یعنی 20 درصد بهینه تر (بهتر) از A است. هر چه گرید انرژی فر بهتر باشد مصرف انرژی آن کمتر است و در طولانی مدت در هزینه های انرژی صرفه جویی قابل توجهی صورت میگیرد.

چقدر باید هزینه کنید تا بتوانید یک فر توکار مناسب خریداری کنید؟

قیمت فرهای توکار از 3/8 میلیون تومان برای یک فر فوق العاده پیش پا افتاده تا 28 میلیون تومان برای یک فر با تمام آپشن ها متغیر است. ما تمامی فرها در تمامی رنج های قیمتی را جهت پیدا کردن بهترین آپشن ها برای هر بودجه ای بررسی کردیم. نتایج حاصل از بررسی فرهای توکار در سال های متمادی نشان داده که برای یک فر توکار مناسب بین 9 تا 18 میلیون تومان باید هزینه کرد!
ما برندهای قابل احترامی هم چون تکنو گاز، مایدیا، وایز، مسترپلاس، اسنوا و … را با قیمت مناسب پیشنهاد می کنیم. اگر شما به دنبال یک فر با ویژگی های بالاتر و دوام بیشتر از برندهای خاص مانند آریستون، ویرپول، بوش و … هستید بهتره مطمئن شوید که علاقه به پخت حرفه ای دارید و می توانید غذای مطلوب خود را با یک فر با ویژگی های خاص طبخ کنید. این نکته قابل توجه است که پرداخت هزینه بیشتر، همیشه به کسب نتایج عالی منجر نخواهد شد. بعضی فرهای گرانبها کار تخصصی آشپزی را انجام می دهند و به همان خوبی آپشن های اضافی فوق العاده ای همچون تمیز کنندگی خودکار و پخت با بخار را به شما پیشنهاد می دهند.

غذا در فر


بهترین برند فر توکار

به طور کلی برندهای بسیاری به تولید فر توکار می پردازند که از میان بهترین آنها می توان به اخوان، سینجر، بوش، داتیس، فورس، آلتون، اسنوا، گوفر،  آریستون، آ ا گ، هاردستون، کندی و… اشاره کرد.

پرفروش ترین مدل های فر توکار

در این بخش می خواهیم سه مدل از پرفروش ترین مدل های فر توکار را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با توجه به آنها انتخاب راحت تری داشته باشید.

 

فر برقی بوش مدل HBF534EB0Q

فر برقی بوش مدل HBF534EB0Q: این مدل از فر توکار با ظاهر زیبا و داشتن برنامه پخت، استفاده از برق، یخ زدایی، جوجه گردان، صفحه نمایش و… به یکی از  مدلهای پرفروش فر توکار تبدیل شده است. صفحه کلید لمسی، ولوم های چرخشی تنظیم دما و انتخاب برنامه، دسته میله ای باز کننده درب و نمایشگر دیجیتالی نشان دهنده زمان باقی مانده و وضعیت فر، از ویژگی های ظاهری این محصول می باشند.از ویژگی های فر توکار بوش مدل HBF534EB0Q توانایی پخت انواع غذا می باشد که به لطف سنسور های پیشرفته داخل دستگاه و هم چنین فناوری ها و برنامه های پخت مناسبی می باشد که در آن تعبیه شده اند، فناوری گردش هوا به صورت 3D در این فر توکار این امکان را فراهم می آورد تا هر نوع غذایی از جمله : کیک، مرغ، بیسکویت، پیتزا و … به خوبی پخته شود. این قابلیت همچنین امکان پخت یکنواخت را نیز فراهم می آورد تا تمامی قسمت های غذای مورد نظر شما به صورت کامل پخته و آماده گردد.

ویژگی های فر برقی بوش مدل HBF534EB0Q

  • 66 لیتر
  • دارای ۸ عدد برنامه پخت اتوماتیک از پیش تعریف شده (توربو ، گرمایش پایین دوبل، حرارت از پایین با گردش هوا ، پخت پیتزا ، گرمایش پایین ، یخ زدایی ، هوای گرم حساس ، حرارت با سطح بالا و گریل)
  • تنظیم دما از ۵۰ تا ۲۷۵ درجه سانتی گراد
  • دارای یک کشو ریل تلسکوپی
  • روشنایی داخل فر با هالوژن
  • صفحه نمایش LED قرمز
  • مجهز به سیستم۳D Hot Air
  • مجهز به سیستم Eco Clean Direct : پوشش ویژه ای که به طور خودکار چربی ها را جذب می کند که تمیز کردن آن آسان تر می باشد.

مشاهده قیمت و خریدفر توکار بوش


فر توکار بوش مدل HBF534ES0I این مدل از فر توکار با داشتن برنامه پخت، فندک اتوماتیک،استفاده از برق، یخ زدایی، جوجه گردان، صفحه نمایش و دارا بودن 12 برنامه پخت  به یکی از مدلهای پرفروش فر توکار تبدیل شده است. فر برقی توکار بوش مدل HBF534ES0I با امکانات و تجهیزات کامل و در اوج زیبایی، طراحی و ساخته شده است. این فر دارای ظرفیت آن 66 لیتر می باشد. مصرف برق آن نیز در رتبه A قرار دارد. در زمان پخت می توانید از برنامه های از پیش تعیین شده یا تنظیم زمان و درجه حرارت استفاده کنید. این سیستم دارای قفل کودک نیز می باشد. همچنین عملکردهای 8 گانه آن شامل گریل چرخان، گریل تمام عرض، حرارت از پایین، حرارت از بالا به پایین، تنظیمات یخ زدایی، هوای داغ ملایم، هوای داغ سه بعدی و تنظیمات پیتزا باعث شده تا این محصول خاص شده و مورد توجه قرار بگیرد فر توکار مدل HBF534ES0I یکی از 4 مدل عرضه شده استیلی رنگ، در میان فرهای برقی بوش می‌باشد.

ویژگی های فر توکار بوش مدل HBF534ES0I

  • رده مصرف انرژی A
  • گنجاش 66 لیتر
  • گریل چرخان
  • گریل تمام عرض
  • حرارت از پایین
  • حرارت از بالا به پایین
  • تنظیمات یخ زدایی
  • هوای داغ ملایم
  • هوای داغ سه بعدی
  • تنظیمات پیتزا

مشاهده قیمت و خرید فر توکار بوش

فر توکار بوش مدل HBF534ES0I

فر توکار داتیس مدل DF683U

فر توکار داتیس مدل DF683U: فر توکار برقی مدل DF-683 از محصولات گروه تولیدی صنعتی داتیس است. این فر دارای پنل تمام لمسی است و حجم آن 78 لیتر است. از جمله ویژگی های این محصول می توان به: دارا بودن درب آرام بند، ریل تلسکوپی، 10 نوع برنامه پخت، فن کانوکشن، فن هواکش اتوماتیک، موتور جوجه گردان، 4المنت، شلف استیک پز و دستگیره شلف ، تایمر دیجیتال، برنامه پخت تاخیری، درب شیشه ای دوجداره ، عایق بندی با الیاف سرامیک، پوشش لعابی Easy to clean دیوار های داخلی و لعاب Self Clean برای قسمت های دور از دسترس اشاره کرد.

ویژگی های فر توکار داتیس مدل DF683U:

  •     قابلیت یخ زدایی :  مجهز به سیستم یخ زدایی
  •     دارای فن هواکش اتوماتیک
  •     دارای تایمر دیجیتالی تمام لمسی
  •     قابلیت باز شدن راحت شیشه های داخلی برای شستشوی آسان
  •     سیستم افزایش سریع دمای داخل فر
  •     دستگیره آلومینیومی
  •     جداره های درب :شیشه دو جدار شیشه سکوریت مقاوم به حرارت ( Ultra clear )
  •     تعداد برنامه پخت : ارای 10 نوع برنامه پخت
  •     قابلیت باز شدن راحت شیشه هاي داخلی درب فر براي شستشوي آسان
  •     پوشش دیواره های لعابی    EASY TO CLEAN
  •     مجهز به کانوکشن ( یکنواخت کردن حرارات داخل فر )
  •     موتور جوجه گردان :دارای موتور جوجه گردان
  •     نوع صفحه کلید :تمام لمسی به همراه قفل کودک
  •     سینی لعابی به همراه شلف استیک پزی و شلف دستگیره
  •     حجم گنجایش فر  : 78 لیتر

مشاهده قیمت و خرید فر توکار داتیس


فر توکار زرتوس مدل ZF11S : فر توکار زرتوس مدل ZF11s، در دسته فرهای برقی قرار می‌گیرد. احجم 72 لیتر دارد. درب فر شیشه‌ای و به رنگ مشکی است و صفحه‌نمایش و دکمه‌های آن لمسی هستند. این فر توکار، با داشتن 13 برنامه‌ی پخت، امکان پخت انواع غذا، کیک و نان را برای شما فراهم می‌کند. فن کانوکشن باعث پخت یکنواخت غذا و همچنین باعث تسریع فرایند پخت می‌شود و سیستم یخ‌زدایی آن برای اکثر افراد پرمشغله‌ای که آشپزی سریع را دوست دارند بسیار کاربردی خواهد بود. با سنسور پروب گوشت، وضعیت پخت گوشت را بررسی کرده تا از خشک شدن بافت گوشت جلوگیری کرده و آن را به‌موقع از فر خارج کنید.

ویژگی هایفر توکار زرتوس مدل ZF11S :

  • سیستم ایمنی :سیستم قطع خودکار
  • پنل لمسی
  • پوشش محافظتی : شیشه ۳ یا ۴ جداره
  • اقلام همراه محصول: سنسور میت پراب جهت تست پخت گوشت
  • توضیحات سینی: پوشش لعابی آسان تمیز شو Easy Clean
  • دارای سیستم یخ زدایی
  • کانوکشن

مشاهده قیمت و خرید فر توکار زرتوس

فر توکار زرتوس مدل ZF11S

فر مونوگرام مدل MGBO7213XGE

فر مونوگرام مدل MGBO7213XGE : این مدل نیز دارای رده مصرفی A بوده و دارای 72 لیتر است. پوشش محافظتی آن شیشه 4 جداره است. فر مونوگرام مدل MGBO7213XGE دارای 2 سینی پخت مجزا می باشد که انواع نیازهای آشپزی را پوشش می دهد.صفحه نمایش این محصول تمام لمسی است.

دیگر ویژگی های فر مونوگرام مدل MGBO7213XGE

  • سیستم خنک کننده
  • دسترسی آسان جهت شستشوی شیشه
  • لولا آرام بند
  • میت پراب
  • ۱۳ برنامه پخت

مشاهده قیمت و خرید فر توکار مونوگرام


 آیا امکان تعمیر فر توکار وجود دارد؟

تعمیر فر توکار

فر توکار وسیله ای گران قیمت است، بنابراین گاهی اوقات به جای خرید یک فر جدید، ارزش آن را دارد که آن را تعمیر کنید.  گاهی اوقات، شما می توانید این کار را خودتان انجام دهید، به عنوان مثال، چراغ آن را عوض کنید. اما در بیشتر موارد، تماس با یک تعمیر کار، کار درستی است و مطمئناً برای هر کار تخصصی بهتر است که آن را به متخصص آن بسپارید.   اگر فر شما هنوز گارانتی دارد، تعمیر آن باید رایگان باشد یا باید کلاً دستگاه را برای شما عوض کنند. در این مورد باید با فروشنده یا شرکت گارانتی کننده تماس بگیرید و آنها مشکل دستگاه را بررسی می کنند که آیا مطابق با شرایط گارانتی یا تعویض هست یا خیر؟

خرید لوازم آشپزخانه ضروری

آیا صفحه نمایش فر مهم است؟ آیا فر دست دوم بخرم؟

گاهی اوقات، شما یک فر توکار با نمایشگر ساده می بینید که با قیمت پایین عرضه می شود. هر تفاوتی بین این مدل فر و مدل جدیدتر همان برند با نمایشگر بزرگتر و زیباتر فقط در حد همان زیبایی بیشتر است و بقیه موارد فرق ندارد. ضمناً گارانتی هر دو دستگاه نیز یکسان است. امکان خرید فرهای دست دوم هم وجود دارد. اگر میخواهید فر توکار دست دوم بخرید مراقب باشید. شما باید مطمئن شوید که دستگاه به درستی کار می کند و این ضمانت را از فروشنده بخواهید.مثلا می توانید یک هفته مهلت تست از آنها بگیرید.ضمنا به یاد داشته باشید که چه دستگاه گارانتی داشته باشید چه نداشته باشد، مطمئن شوید که فر خود را توسط یک متخصص نصب می کنید. همچنین فراموش نکنید که گارانتی خود را برای اطمینان از معتبر بودن آن ثبت کنید.

برای آموزش نصب فر توکار، ویدئوی ما را ببینید:

نتیجه گیری نهایی و نکات کاربردی موقع خرید یک فر توکار مناسب

  • اگر می خواهید بطور همزمان غذای خانگی و مثلا پیتزا بپزید، به فکر تهیه فر توکار‌ برقی چندکاره باشید.
  • اگر در خانه فرزندکوچک دارید، از فرهایی که در آن ها خیلی گرم نمیشود استفاده کنید؛ زیرا در این فر ها حتی در دمای بسیار بالا نیز در خیلی گرم نمی شود .
  • دقت داشته باشید المنت گریل فری که خریداری می کنید، به راحتی دیده شود چون کار شما را بسیار راحت می کند. در غیر اینصورت اگر گریل آن پایین فر بود، از راحتی کاربری آن مطمئن شوید.
  • اگر به دنبال گزینه راه انداز و کم مصرف می گردید، فرهایی که گریل کوچکی دارند را انتخاب کنید.
  • فری با ارتفاع مناسب بخرید.
  • اگر می خواهید راحت باشید، فرهایی که در پایین آن در وجود دارد را مدنظر قرار دهید.
  • اگر به دنبال کنترل آسان فر می گردید، فرهایی که صفحه نمایش دیجیتال دارند را فراموش نکنید.
  • اگر فر توکار‌ گازی می خرید، در هنگام خرید به داشتن شیر ایمنی آن توجه کنید.
  • داشتن برنامه زمان بندی یکی از امکانات جالب فر های امروزی است. در هنگام خرید این مورد را در نظر داشته باشید. معمولا قیمت فر توکار در این مدل ها بیشتر است.
  • در هنگام خرید فر توکار به داشتن لامپ توجه کنید.
  • داشتن قفل کودک خیال شما را بابت دستکاری آن ها راحت می کند.
  • میزان مصرف انرژی فرهای موجود در بازار از A تا G طبقه بندی می شود. فر توکار با برچسب انرژی A در رده کم مصرف ترین فرهای موجود در بازار می باشد.

فر توکار

 

 


حتما بخوانید:راهنمای خرید آون توستر

حتما بخوانید: آون توستر چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید به این مطالب هم علاقمند باشید:

به این مقاله امتیاز دهید

0%

امتیاز کاربران: 4.25 ( 1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا