غذا در آون توستر

طرز تهیه ماهی شکم پر در آون توستر

پخت ماهی در آون توستر

چگونه ماهی را در آون توستر بپزیم؟

اکثر مردم نمی دانند که می توانند ماهی را در آون توستر خود بپزید. شما می توانید این غذای خوشمزه را در چند دقیقه و بدون  هیچ دردسری درست کنید.

روش های مختلفی برای پخت ماهی در آون توستر وجود دارد. مهم نیست که نوع ماهی چه باشد، پرورشی باشد یا ماهی جنوب. فقط باید آن را مزه دار کنید و طبق دستورالعملی که به آن اشاره میکنیم آن را در آون توستر بپزید. اگر میخواهید ماهی شکم پر درست کنید، مواد لازم برای تهیه ماهی شکم پر نیز در این آموزش ارائه شده است. پس با ما همراه باشید.

ماهی شکم پر در توستر

آون توستر چیست؟

درباره آون توستر

آون توستر یک وسیله برقی خانگی است است که درون آن یک یا دو ردیف المنت گرمایشی در بالا و پایین دستگاه وجود دارد و به وسیله حرارت این المنتها، غذا را می پزد. این دستگاه ها برای کباب کردن یا پختن غذاهای متنوعی طراحی شده اند.

در آپارتمان‌های کوچک‌تر و آنهایی که اجاق گاز بزرگ ندارند،وسیله بسیار سودمندی بوده چون علاوه بر مصرف کم، فضای آشپزخانه را گرم نمی کند.

نوشته های مشابه

 توستر برای چه کاری خوب است؟

از آون توسترها هم می توان برای آشپزی غذاهای فست فود و هم برای پخت غذاهای معمولی که نیاز به چندین ساعت پخته شدن دارند استفاده کرد. همچنین برای پخت شیرینی و کیک مفید است.


حتما بخوانید:آون توستر چیست و چه کاربردی دارد؟

تفاوت بین فر  توکار و آون توستر چیست؟

آون توستر

آون توسترها مشابه اجاق‌های سنتی عمل می‌کنند، در حالی که اجاق‌های توکار کانوکشن دار دارای یک فن برای پخش هوای گرم هستند و در کابینت تعبیه می شوند.

اجاق های توکار کانوکشن دار معمولاً برای پخت و پز در مقیاس بزرگ برتر هستند، در حالی که آون توسترها بیشتر برای گرم کردن، برشته کردن  غذاها یا پختن مقدار کوچکی از غذاهای خوشمزه هستند.

چرا ماهی را در توستر می پزیم؟

چهار دلیل وجود دارد که چرا مردم  پخت سالمون یا قزل آلا را در آون توستر به روش‌های معمولی پخت و پز در فر  گاز یا معمولی ترجیح می‌دهند.

1. مصرف انرژی بهینه

استفاده از آون توستر نسبت به استفاده از اجاق گاز مصرفی انرژی کمتری دارد. توجه داشته  باشید که چقدر برق کمتری با آون توستر در مقایسه با فرگاز مصرف می کنید.

اگر اجاق گازی یا کباب پز بیرونی دارید، به ویژه با توجه به افزایش اخیر قیمت گاز طبیعی، استفاده از آون توستر بهینه تر است.

به گفته کارشناسان صنعت، یک آون توستر نسبت به یک اجاق گازی معمولی انرژی کمتری مصرف می کند. به عنوان مثال، یک آون توستر نسبت به اجاق برقی سنتی (1200 تا 1400 وات) 1/3 و 1/2 انرژی کمتری برای پخت غذاهای کوچک مصرف می کند.

2. ماهی آبدارتر

آون توستر گوشت آبدارتری را ایجاد می کند. این به این دلیل است که هنگام استفاده از برنامه پخت ماهی در توستر، جلوگیری از پختن بیش از حد فیله ماهی قزل آلا ساده تر است.

3. پیش گرم کردن سریعتر

برای گرم کردن آون توستر زمان کمتری از شما گرفته می شود. بسته به اندازه آون توستر، 30 تا 50 درصد سریعتر از فرگازهای معمولی گرم می شود.

4. در تابستان عالی است

استفاده از آون توستر در تابستان خیلی ایده آل است. چون استفاده از اجاق گاز باعث گرم شدن فضای آشپزخانه می شود.

با خروجی گرمای اندک به محیط اطراف، حتی استفاده از یک آون توستر کوچک و رومیزی هم گرمای خیلی کمی ایجاد می کند و در صورتی که خوب عایق بندی شده باشد، همان مقدار گرمای کم را نیز احساس نخواهید کرد.

برخی از افراد این مشکل را با کباب کردن در ایوان یا تراس خانه حل می کنند. این کار برای آنها جواب می دهد. با این حال، در تابستان گرم که به هر دلیلی مجبورید داخل خانه باشید، هیچ چیز نمی تواند با آون توستر مقایسه شود.


حتما بخوانید: آون توستر خوب چی بخریم؟

چگونه ماهی را در آون توستر بپزیم؟

در آون توستر، تقریباً هر نوع فیله ماهی، از جمله ماهی سالمون، قزل آلا و هر نوع ماهی پرورشی یا جنوب دیگری را می توانید در عرض چند دقیقه بپزید. می توانید فیله های ماهی را به صورت تکه تکه کرده و همانطور که هست بپزید. روش دیگر این است که می توانید با پوشاندن ماهی با پودر سوخاری ترد، روی آن را ترد کنید.

مواد لازم برای پخت ماهی شکم پر در آون توستر

  • ماهی قزل آلا (به تعداد نفرات)
  • آبلیمو دو قاشق غذاخوری
  • زرشک ۲ قاشق غذاخوری
  • پیاز دو عدد
  • گردو خرد شده
  • جعفری و گشنیز
  • سیر 3 حبه
  • نمک و فلفل :به مقدار لازم
  • روغن مایع
  • زعفران
  • ذرت و زیتون و لیمو :برای تزیین در صورت نیاز

حتما بخوانید: راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

طرز تهیه کامل ماهی شکم پر

 


1 ابتدا برای آماده سازی مواد داخل شکم ماهی، دو عدد پیاز را به همراه جعفری و گشنیز به صورت ریز خرد کنید. سپس پیازها را در تابه تفت دهید تا به رنگ طلایی در بیاید سپس جعفری ها را اضافه کنید. نمک و فلفل و زرشک و گردو خرد شده را به پیاز جعفری اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا مواد به صورت یکدست دربیاید. اگر دوست دارید داخل ماهی ترش مزه شود از تمبر هندی استفاده کنید. تمرهندی را داخل ظرفی قرار بدهید و آب جوش روی آن بریزید. سپس آن را روی صافی قرار بدهید و با قاشق له کنید تا عصاره و ترشی آن خارج شود سپس آب تمرهندی را به سبزی ها اضافه کنید و اجازه بدهید تا با هم خوب بجوشند و همه ی مواد به خوبی مزه دار شوند.


2 در این مرحله به مزه دار کردن ماهی می پردازیم. آبلیمو و نمک و فلفل و زعفران را در یک کاسه ریخته و خوب باهم مخلوط می کنیم. مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم و با قلمو روی سطح ماهی و داخل آن مزه دار می کنیم و با مواد تهیه شده آغشته می کنیم.


3 در این مرحله مواد داخل شکم ماهی را با قاشق  داخل شکم ماهی ریخته و به طور یکنواخت در کل شکم ماهی پهن می کنیم. می توانیم شکم ماهی را بانخ بدوزیم و میتوان باز هم گذاشت بسته به سلیقه شما دارد.


4 کف ظرف آون توستر را آغشته به روغن می کنیم و ماهی را درون ظرف قرار میدهیم تا برای گذاشتن داخل فر آماده شود.


آماده سازی آون توستر (یا فر توکار) برای پخت ماهی شکم پر در آون توستر

 

  • المنت بالا و پایین آون توستر را روشن می کنیم و روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار میدهیم. حدوداً ۳-۴ دقیقه صبر کنیم تا فضای داخل آون گرم شود.
  • ماهی را با سینی مخصوص آن درون آون توستر می گذاریم و زمان را روی ۳۰ دقیقه تنظیم می کنیم.
  • فن گردش هوا را روشن می کنیم تا گرما یکدست به همه جای ماهی برسد و پخت یکنواخت به دست آید. توجه کنید که همه آون توستر های بازار فن گردش هوا ندارند. برای خرید یک آون توستر جادار و دارای فن گردش هوا می توانید از لینک استفاده نمایید.
  • بعد از پخت کامل ماهی، المنت پایین را خاموش میکنیم و المنت بالا را روشن می کنیم. چون می خواهیم روی ماهی را گریل نماییم (سرخ کردن). میتوانیم سینی را روی طبقه بالاتر قرار داده تا حرارت بیشتری به سطح ماهی برسد. برای حدود ۱-۲ دقیقه سطح ماهی را گریل میکنیم ( تا جایی که سطح روی آن طلایی شود). در این مرحله دقت داشته باشید زیادی ماهی را گریل نکنید که بسوزد. با چشم از پشت شیشه آون توستر مراقب ماهی باشید.
  • ماهی را تکه تکه کرده و با سس دلخواه  و سبزی پلو یا شوید پلو نوش جان کنید.
  • اگر نمیدانید چطور برنج را در آون توستر درست کنید آموزش ما را بخوانید:

حتما بخوانید:آموزش تهیه برنج در آون توستر

ماهی در آون توستر


حتما بخوانید: راهنمای استفاده از آون توستر حتما بخوانید: آموزش تهیه کیک در آون توستر

نکاتی طلایی برای خوشمزه تر شدن ماهی در آون توستر:

  1. برای خوشمزه تر شدن و خوب پخته شدن ماهی مخلوط باید بعد از اینکه مواد طعم دار شامل آبلیمو و زعفران و نمک و فلفل را روی سطح ماهی با قلمو مالیدید، بگذارید تا حدود ۱۰-۲۰ دقیقه روی آن بماند تا جذب گوشت ماهی شود. حتی میتوانید کل ماهی را درون ترکیب مزه دار قرار دهید تا ۳۰ دقیقه درون آن بماند. اینگونه ماهی مزه دار تر می شود.
  2. سبزیجات  و بقیه مواد را میتوانید به سلیقه خودتان در سایزهای کوچک ، بزرگ یا مدلهای دیگر خرد کنید و ماهی تان را تزیین کنید.
  3. برای طلایی شدن روی ماهی، در چند دقیقه آخر گریل بالای فر را روشن کنید و البته مراقب باشید تا روی ماهی نسوزد.

نکات تکمیلی در مورد پخت ماهی در آون توستر

  • ماهی شکم پر از انواع ماهی تهیه می شود و ما در این آموزش برای سادگی از قرل آلا استفاده کردیم.
  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۲۰دقیقه می باشد
  • میتوانید در شکم ماهی را بعد از پر کردن محتویان، بدوزید تا مغز پخت شود
  • میتوانید با چاقو برشهای سطحی به صورت مورب روی بدن ماهی انجام دهید تا ظاهر زیبایی پیدا کند و بهتر بپزد.
  • و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۲۰دقیقه الی ۳۰ دقیقه میباشد .
  • ماهی شکم پر را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
  • دستور تهیه ذکر شده در این آموزش مناسب برای ۲ نفر میباشد .

 

شما می توانید دستور پخت گفته شده را در فر توکار نیز استفاده کنید.

ماهی شکم پر در توستر


سوالات متداول

آیا می توانم در آون توستر خود ماهی بپزم؟

بله! استفاده از آون توستر یک راه عالی برای پخت سریع قطعات کوچک ماهی یا ماهی درسته در آون توستر است.

چقدر ماهی را در آون توستر بپزم؟

زمان پخت بستگی به اندازه و ضخامت فیله ماهی شما دارد. به طور کلی، برای پخت ماهی در آون توستر، نصف زمانی که برای پخت ماهی در فرگاز معمولی صرف میشود در نظر بگیرید، مگر اینکه در دستور پخت غذا  چیز متفاوتی ذکر شده باشد.

چگونه ماهی منجمد را در آون توستر بپزیم؟

اگر ماهی شما یخ زده است، آن را در آون توستر قرار دهید و چند دقیقه بیشتر از زمان مشخص شده نسبت به ماهی غیر منجمد بپزید. سپس، دما را با استفاده از یک دماسنج که در ضخیم ترین قسمت فیله یا ماهی قزل آلا قرار داده شده است، بررسی کنید. پس از اتمام پخت، دمای داخلی گوشت ماهی باید 145 درجه فارنهایت باشد.

چه چیزی را نمی توان در آون توستر پخت؟

آون توسترها برای پختن مقدار زیادی غذا یا پخت در نظر گرفته نشده اند. بنابراین، باید مطمئن شوید که ظرف پخت شما به اندازه کافی برای غذایی که آماده می کنید، بزرگ باشد، و به راحتی در محفظه آون توستر قرار می گیرد.

پخت ماهی در توستر چقدر طول می کشد؟

برای پخت ماهی در آون توستر، آنقدر آن را بپزید تا پوست آن کدر و گوشت ماهی و کرمی روشن شود (حدود هشت تا 10 دقیقه در هر 3 سانتی متر ضخامت فیله، بسته به نوع توستر شما؛ زمان پخت در مجموع با توستر من حدود 15 دقیقه بود).

خرید لوازم آشپزخانه ضروری

آیا می توانم از آون توستر برای پخت ماهی استفاده کنم؟

آون توستر رومیزی به راحتی این کار را انجام می دهد و برق بسیار کمتری مصرف می کند. شما می توانید هر نوع فیله ماهی از جمله ماهی قزل آلا، ماهی سالمون و استیک ماهی شیر را در آون توستر بپزید. فیله های ماهی را مزه دار کنید و آنها را همانطور که هستند بپزید یا کمی آرد سوخاری با  ترد به آن اضافه کنید.

آیا می توانید فویل را در آون توستر قرار دهید؟

بله، فویل آلومینیومی را می توان در آون توستر استفاده کرد، این کار برای پخت دسته ای کوچک از غذا در آون توستر ایده آل است. قطعاً می‌توانید فویل آلومینیومی را در فر به شرطی که مراقب باشید و کف خود فر را نپوشانید، استفاده کنید.

پخت ماهی با فویل بهتر است یا بدون پوشش؟

بسیاری از مردم ترجیح می دهند ماهی خود را با پیچیدن آن در فویل بپزند. این روش بسیار کارآمد است، زیرا زمان تمیز کردن فر و ظروف را کاهش می دهد. با پیچاندن ماهی در یک پوشش محافظ مثل فویل، اثری مشابه بخارپز کردن دارد، زیرا رطوبت به جای خروج از اجاق، درون فویل می ماند و غذا را می پزد.

چگونه بفهمیم ماهی سالمون پخته شده است؟

در حال پختن ماهی قزل آلا هستید و مطمئن نیستید که ماهی پخته شده است یا نه؟ پختن این نوع ماهی می تواند بسیار مشکل باشد. چون زمان پخت  متفاوتی دارد و معمولا داخلش خام است، اما روی آن تا حدی خشک است. پس با بریدن تکه از ماهی می توان فهمید که گوشت آن پخته شده است یا خیر.

ماهی سالمون را در چه دمایی باید بپزید؟

فر را با دمای 230 درجه سانتیگراد (450 درجه فارنهایت) گرم کنید. سالمون را با نمک و فلفل مزه دار کنید. ماهی قزل آلا را به سمت پایین، روی یک ورقه پخت نچسب یا در یک تابه نچسب با دسته ضد حرارت قرار دهید. حدود 12 تا 15 دقیقه تا زمانی که ماهی قزل آلا پخته شود.

ماهی را در چه دمایی بپزم؟

معمولا روی شیشه آون توستر یا دفترچه راهنمای آن دمای مناسب ماهی نوشته شده است. ولی معمولا دستگاه را با دمای 375 درجه فارنهایت گرم کنید. کف قالب مستطیل شکل را چرب کنید. فیله ماهی را در صورت نیاز به 4 قسمت برش دهید.  ماهی را  15 تا 20 دقیقه یا تا زمانی که ماهی به راحتی با چنگال پوسته پوسته شود، بدون پوشش خاصی بپزید.


حتما بخوانید: راهنمای تنظیم دمای آون توستر[تبدیل فارنهایت به سانتیگراد]

چقدر ماهی را در دمای 450 درجه می پزید؟

بدون پوشش در دمای 450 درجه فارنهایت به مدت 15 تا 20 دقیقه یا تا زمانی که ماهی به راحتی با چنگال پوسته پوسته شود، بپزید.

آیا می توانم ماهی بدون فویل بپزم؟

آیا می توانید ماهی را بدون فویل آلومینیومی بپزید؟ پخت بدون فویل ماهی های چرب مانند قزل آلا یا ماهی های دیگر با روکش مثل فویل را می توان در سینی پخت آون توستر درست کرد. حتی ماهی بدون روغن را می توان به خوبی پخت، اما گوشت آن کمی خشک تر می شود.

قیمت آون توستر فر چقدر است؟

آون توسترها می‌توانند از 400 هزار تومان تا 7 میلیون تومان قیمت داشته باشند، اما ما غذاهایمان را در آون توسترهایی با رنج قیمتی 2 میلیون تومان انجام می دهیم.


حتما بخوانید: راهنمای خرید آون توستر مارک خوب

چه چیزهایی را نمی توان در آون توستر قرار داد؟

برخی می گویند برخی مواد را می توان استفاده کرد و برخی می گویند نباید استفاده شود، اما در اینجا 5 ماده ای وجود دارد که نمی توانید آنها را در آون توستر قرار دهید. کاغذ روغنی. استایروفوم. فویل آلومینیومی نازک. پلاستیک. ظروف شیرینی پزی شیشه ای. لیوان قهوه یا فنجان قهوه.

آیا می توانم کاغذ روغنی را در آون توستر قرار دهم؟

ما به شدت توصیه می کنم از کاغذ روغنی در آون توستر استفاده نکنید. کاغذ روغنی حتی در اجاق‌ها نیز خطر آتش‌سوزی دارد، و در آون توسترها بیشتر خطر آتش‌سوزی دارد زیرا المنتهای حرارتی به غذا نزدیک‌تر هستند. در عوض از فویل آلومینیومی ضخیم(با احتیاط) استفاده کنید.

آیا هنگام پخت ماهی در آون توستر، آن را برمی گردانید؟

از چرخاندن ماهی خودداری کنید، مگر اینکه کاملاً احساس کنید که باید آن را حتما بچرخانید. اگر آن را برگرداندید، برنامه ریزی کنید که فقط یک بار آن را بچرخانید. ماهی پخته شده به راحتی می تواند از بین برود و از هم بپاشد (و اگر اینطور نباشد، ممکن است قبلاً بیش از حد پخته شده باشد). برای چرخاندن راحت تر با احتمال کمتر از هم پاشیدگی ماهی، به جای یک کاردک از دو کفگیر استفاده کنید.

آیا می توانید ماهی را در فر، زیاد بپزید؟

فیله ها را حدود پانزده دقیقه بپزید. مواظب باشید ماهی زیاد پخته نشود. ماهی قزل آلا وقتی بیش از حد پخته شود سفت و خشک می شود. با جدا کردن آرام چند لایه از گوشت ماهی قزل آلا با چنگال، آماده بودن را تست کنید

پختن ماهی در ظرف شیشه ای بهتر است یا فلزی؟

می‌توانید ماهی را در بسته‌های فویل قرار دهید تا مرطوب بماند یا می‌توانید ماهی را در قالب یا ظرف پخت چرب شده قرار دهید. ما پیشنهاد می کنیم ماهی خود را به جای ظرف فلزی در شیشه ای بپزید، زیرا ظروف شیشه ای به پخت یکنواخت ماهی در فر کمک می کند.

آیا توستر بهتر از مایکروفر است؟

آون توسترها انرژی بیشتری (1200-1800 وات) در مقایسه با مایکروویو (700-1300 وات) مصرف می کنند. علاوه بر این، از آنجایی که آون توسترها زمان پخت طولانی تری دارند، این انرژی برای مدت طولانی مصرف می شود. مایکروویو معمولاً دستگاهی کم مصرف تر است ولی خیلی از غذاها را نمیتوان با آن پخت. و بیشتر برای گرم کردن غذا از آن استفاده می شود.

آیا می توان ماهی منجمد را در آون توستر پخت؟

هنگامی که فقط برای یک یا دو نفر ماهی می‌پزید، نیازی نیست که یک اجاق گاز معمولی کل آشپزخانه شما را گرم کند. آون توستر رومیزی به همین خوبی کار را انجام می دهد و انرژی بسیار کمتری مصرف می کند. شما می توانید هر نوع فیله ماهی از جمله ماهی شیر، ماهی سالمون و استیک اره ماهی را در فر بپزید.

آیا ماهی منجمد قبل از پخت باید یخ زدایی شود؟

در حالی که انواع مختلفی از ماهی ها وجود دارند که حتی بدون یخ زدایی به خوبی پخته می شوند (ماهی بدون چربی، مانند تیلاپیلا و ماهی کاد، می توانند مستقیماً از فریزر به تابه برشته یا تفت داده شوند)، اغلب بهتر است ماهی را قبل از پختن کاملاً یخ زدایی کنید. مطمئناً می توانید ماهی را به تدریج در یخچال ذوب کنید.

آیا پیرکس را میتوان در آون توستر قرار داد؟

در حالی که ممکن است شرکت‌هایی وجود داشته باشند که بگویند ظروف شیشه‌ای آن‌ها برای آون توستر ایمن هستند، اما اکثریت آنها اینطور نیستند. کلا استفاده از این ظروف در آون توستر توصیه نمی شود. مگر اینکه ظروف شیشه ای مخصوص حرارت استفاده شود.

خرید لوازم آشپزخانه ضروری

شاید به این مطالب هم علاقمند باشید:

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا