کیک و شیرینی در آون توستر

طرز تهیه کیک در آون توستر

آیا می توان کیک در آون توستر درست کرد؟

 

در جواب این سوال باید گفت که  بله، شما می توانید کیک های کوچک را در یک آون توستر بپزید. با این حال، دما و زمان پخت با پخت معمولی در فرگاز متفاوت است. باید توجه داشته باشید که تابه مناسب را انتخاب کنید و محل قرارگیری المنتهای حرارتی را برای پخت یکنواخت کیک در آون توستر در نظر داشته باشید که بدانید کدام نقاط بیشتر از سایر نقاط داغ می شوند. همچنین اگر آون توستر شنا به فن کانوکشن مجهز است می توانید از آن برای پخش یکنواخت گرما در سرتاسر آون توستر استفاده کنید تا کیکی با پخت یکنواخت به دست آید.

در این مقاله، دستورالعمل های مرحله به مرحله پخت کیک در آون توستر و همچنین نکات و ترفندهایی را برای کسب بهترین نتیجه ممکن به شما ارائه می دهیم.

فواید پخت کیک در توستر

پخت کیک در فر توستر قطعا امکان پذیر است. علاوه بر این، کیک‌هایی که در این فرها پخته می‌شوند،   به خوبی کیک‌هایی هستند که در فرهای سنتی پخته می‌شوند. تنها فرق آن این است که آنها باید کوچکتر باشند.

نوشته های مشابه

در اینجا فواید پخت در آون توستر آورده شده است:

  • در اندازه های کوچک بپزید – آیا ارزش دارد فر بزرگ را برای چند شیرینی یا یک کیک کوچک روشن کنید؟ مطمئناً اینطور نیست، به خصوص اگر یک آون توستر دارید که می توانید از آن برای این منظور استفاده کنید.
  • تمیز کاری کمتر – یکی دیگر از مزایای پخت و پز در اندازه های کوچک این است که بعد از آن تمیز کاری کمتری دارید.
  • پخت سریع – اگر هوس خوردن یک کیک را کردید، پخت آن در آون توستر از شما زمان کمتری می‌گیرد. اما یک جنبه منفی نیز برای پخت سریعتر کیک وجود دارد. اگر هر چند دقیقه یکبار آن را چک نکنید، ممکن است لحظه ای را که کیک شروع به سوختن می کند، از دست بدهید.
  • پیش گرم کردن سریع – آون توسترها معمولاً نصف زمان لازم برای پیش گرم شدن را در مقایسه با اجاق گاز های معمولی دارند.

اگرچه پختن کیک در آون توستر کاری است که به سادگی می توانید انجام دهید، ولی ممکن است برای کسب نتیجه ی عالی نیاز باشد چند کار اضافه را انجام دهید.

در حالی که می توانید پخت کیک را در آون توستر انجام دهید، به یاد داشته باشید که هر دستگاه ویژگی های خاص خود را دارد و باید با نوه کار با دستگاه را بلد باشید. ضمناً هنگام استفاده از آون توستر برای پخت کیک، باید چشم از کیک بر ندارید.

پخت کیک در آون توستر : آنچه باید بدانید

پختن کیک در آون توستر با پخت آن در فر معمولی متفاوت است، اما هر دو می توانند در نهایت نتایج عالی داشته باشند. با این حال، پخت کیک با آون توستر تنها در صورتی امکان پذیر است که از مشخصات دستگاه و نحوه استفاده از آن مطلع باشید.

1. یافتن نقاط داغ 

پختن کیک در آون توستر می تواند مشکل زا باشد اگر مکان نقاط داغ آن را نشناسید. از آنجایی که آون توستر ها توستر کوچک هستند، المنت های گرمایشی نزدیک به هر چیزی که شما می‌پزید قرار دارند. نقاط داغ نقاطی هستند که نزدیکترین نقاط ظرف غذا به المنتهای گرمایشی هستند.

از آنجایی که خمیر کیک می تواند به راحتی بسوزد، باید بدانید که نقاط داغ فر شما کجاست تا بتوانید قالب را بچرخانید تا کیک یکنواختی پخته شود.  در طول فرآیند پخت کیک لازم است که حداقل یکبار قالب را در اون توستر بچرخانید تا حرارت به صورت یکنواخت به قسمت های مختلف کیک برسد.

علاوه بر این، از آنجایی که المنتهای حرارتی به تابه نزدیک هستند، نمی توانید از کاغذ روغنی در آون توستر استفاده کنید. این باعث ایجاد خطر بالا برای شروع آتش سوزی می شود.

2. پیدا کردن ظرف مناسب 

قبل از اینکه همه مواد را بخرید و آنها را برای کیکی که می خواهید در آون توستر خود بپزید مخلوط کنید، مطمئن شوید که قالب مناسبی دارید. 

آون  توسترها بسیار کوچک هستند. هیچ راهی وجود ندارد که بتوانید تابه های فرگاز معمولی خود را در آون توستر قرار دهید.  حتی اگر تابه پخت جا می‌شود، باید مطمئن شوید که با المنتهای گرمایشی توستر برخورد نمی کند.

تابه های گرد استاندارد با قطر حدودا 15 سانتی متر تقریباً در همه آون توسترها به خوبی جا می گیرند و برای کیک مناسب هستند.

همیشه دستور پخت غذا را بررسی کنید تا ببینید آیا مقدار خمیر در ظرفی که انتخاب کرده اید قرار می گیرد یا خیر. به خاطر داشته باشید که تابه باید فقط 2/3 پر باشد تا فضا برای زمانی که کیک پف می کند نیز داشته باشید و کیک نسوزد.

3. تغییر زمان و دما

در حالی که دستوری که استفاده می کنید به احتمال زیاد با دستورالعمل دما و زمان پخت همراه است، به یاد داشته باشید که همه آون توسترها یکسان ساخته نمی شوند. آنها قابلیت گرمایش متفاوتی دارند.

اندازه دستگاه در زمان پخت نیز اهمیت دارد. اگر اولین بار است که کیک را در آون توستر می‌پزید، به طور کامل به دستورالعمل‌ها اعتماد نکنید.

هر چند دقیقه یکبار کیک خود را چک کنید تا ببینید در چه حد پخته است. یک دماسنج به تنظیم دمای اجاق توستر کمک می کند. اگر دماسنج برای نظارت بر دمای فر خود ندارید، دفترچه راهنمای همراه آن ممکن است مفید باشد.

برخی از دفترچه راهنمای آون توسترها، دستورپخت هایی برای بعضی غذاها ارائه می دهند از جمله اینکه فر را برای یک نوع غذای خاص در چه دمایی باید تنظیم کنید.

توجه: هنگام پخت کیک های شکلاتی در آون توستر باید بسیار محتاط باشید ، زیرا این کیک ها بیشتر در معرض سوختن هستند. تنظیم درجه حرارت 25 درجه کمتر از آنچه در دستور العمل نشان می دهد به شما کمک می کند تا از سوختن کیک شکلاتی خود جلوگیری کنید.

از آن جایی که اکثر دستورهای تهیه کیک، برای پخت کیک در فرگاز می باشند، لازم است بدانید که برای پخت کیک در اون توستر معمولاً به زمان بیشتری از پخت کیک در فر نیاز دارید. علاوه بر این برای پخت هر نوع کیکی لازم است اون توستر را از 10 دقیقه قبل روشن کنید تا کاملا گرم شود.

 

============

طرز تهیه کیک هویج در اون توستر

با توجه به اینکه دستور پخت اکثر کیک ها در آون توستر شبیه به هم است و فقط باید نکات استفاده از آون توستر رعایت شود، ما در این آموزش روش تهیه کیک هویجی در آون توستر را آموزش میدهیم. شما می توانید هر نوع کیک یا شیرینی دیگر هم که دوست دارید با این روش تهیه کنید. فقط مواد تشکیل دهنده و روش مخلوط کردن هرکدام فرق دارد.

مواد لازم برای تهیه کیک هویج :

  • آرد سفید  ½ پیمانه
  • بیکینگ پودر  ¼ قاشق چای خوری
  • جوش شیرین  ¼ قاشق چای خوری
  • نمک  1/8  قاشق چای خوری
  • پودر دارچین ½  قاشق چای خوری
  • جوز هندی  1/8  قاشق چای خوری
  • تخم مرغ بزرگ  1 عدد
  • روغن  3 قاشق غذاخوری
  • سس سیب  1 قاشق غذاخوری
  • شکر قهوه ای  ¼ پیمانه
  • هویج کوچک  2 عدد

روش تهیه کیک هویجی:

کیک در توستر

1 اون توستر را با دمای 170 درجه سانتی گراد یا 325 درجه فارنهایت روشن کنید و بگذارید تا خوب گرم شود. در همین زمان دو تابه کوچک 9 سانتی متری را بردارید و با روغن به کف آن ها اسپری کنید. این مقدار مواد اولیه برای درست کردن 2 کیک هویج کوچک کافی است.

کیک هویج


2 تمامی مواد خشک شامل آرد، بیکینگ پودر، جوش شیرین، نمک، پودر دارچین و جوز هندی را درون یک کاسه کوچک بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس کناری بگذارید.


3 در یک کاسه بزرگ تخم مرغ، روغن، سس سیب و شکر قهوه ای را تا زمانی که به خوبی با هم مخلوط شوند هم بزنید. سپس هویج های پوست کنده و رنده شده را نیز به آن ها اضافه کنید و مخلوط کنید. در آخر، در صورت تمایل، مقدار یک قاشق غذاخوری تکه های آناناس خرد شده، یک قاشق غذاخوری کشمش خرد شده، یک قاشق غذاخوری نارگیل خرد شده و یک قاشق غذاخوری گردوی خرد شده نیز به مواد اضافه کنید.

کیک در توستر


4 حالا مواد خشک را که با هم مخلوط کرده بودید به مخلوط مواد تر اضافه کنید و تا زمانی که یک ست شوند مخلوط را هم بزنید.


5 خمیر را درون تابه هایی که در مرحله اول چرب کردید بریزید. سطح خمیر را با استفاده از یک لیسک سیلیکونی صاف کنید. سپس به آرامی چند بار تابه ها را روی پیشخوان آشپزخانه بزنید تا حباب های هوای داخل خمیر آزاد شوند. سپس تابه ها را داخل اون توستر بگذارید.


6 اجازه دهید کیک ها به مدت 20 الی 24 دقیقه بپزند و زمانی که یک خلال دندان را در مرکز کیک فرو کردید چیزی از کیک به آن نچسبد. کیک در اون توستر آماده شده است.


7 بگذارید کیک ها برای 10 دقیقه داخل خود تابه ها خنک شوند. سپس از تابه ها خارج کنید و اجازه دهید کاملاً خنک شوند و در صورت تمایل با نارگیل تفت داده شده آن ها را تزیین کنید.


 مدت زمات پخت کیک در توستر و اون توستر

در حالت عادی یک کیک بین 45 دقیقه تا یک ساعت پخته می شود، اما لازم است آزمایش کنید تا دمای مورد نظر را برای پخت کیک درون توستر را بفهمیم :

اگر برای برای اولین باز قرار است درون توستر خود کیک تهیه کنید توصیه می کنم همان دمایی که در دستور تهیه گفته شده بود را برای توستر و آون توستر خود تنظیم کنید . به عنوان مثال اگر درون دستور ذکر شده بود که باید دمای فر خود را بر روی 175 درجه قرار دهید شما هم درون توستر دمای آن را بر روی 175 درجه تنظیم کنید تا بتوانیم این آزمایش را انجام دهیم.

کیک هویج

حال حدود 45 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید اگر کیک شما در این مدت زمان با این دما آماده نشد بدین معنی است که دمایی که برای پخت ان در توستر در نظر گرفته اید اشتباه است. حال باید چه کنیم؟
اگر کیک شما زودتر از مدت زمان در نظر گرفته شده پخته شد لازم است تا دمای کمتری را در نظر بگیرید اما اگر بیشتر از مدت زمان کیک شما آماده شود پس باید مقدار درجه دمای بالاتری را در نظر بگیرید .

دمای استاندارد پخت کیک در توستر

البته هر دستگاهی تنظیمات دمای متفاوتی دارد و اما به طور استاندارد یک کیک باید در حدود 40 تا 45 دقیقه با دمای 200 درجه سانتی گراد درون توتسر پخته شود اما اگر این اتفاق نیفتاد نیاز است تا هر 5 دقیقه یکبار کیک خود را چک کنید و از روند پخت آن مطمئن شوید

اگر اطراف کیک شما که در تماس با دیواره های قالب است و خیلی خشک می شود برای جلوگیری از این مورد می توانید همراه قالب کیک خود یک ظرف پر از آب را درون توستر قرار دهید تا بخار به وجود آمده توسط آن مانع از خشک شدن کیک شود .

نکته : قبل از آن که مواد کیک را درون توستر قرار دهید لازم است تا ابتدا از چند دقیقه قبل توستر خود را روشن کنید و آن را بر روی درجه حرارتی مناسبی قرار دهید تا دستگاه گرم شود . بهتر است در حین آماده کردن مواد توستر را روشن کنید.

ضمنا نکات زیر هم باید برای پخت کیک در توستر رعایت شوند:

  • توستر باید از ده دقیقه قبل از قرار دادن کیک در آن روشن شده باشد تا گرم شود. در حین آماده کردن مواد توستر را روشن کنید که بعد از آماده شدن خمیر کیک آن را سریع در توستر قرار دهید تا پف کیک نخوابد.
  • دمای توستر را همان دمایی که برای فر گفته تنظیم کنید. تا کیک بین ۴۵ الی ۱ ساعت بپزد. البته در ادامه برای تنظیم درست دمای توستر برای پخت کیک بیشتر و کامل تر توصیح دادم که حتما بخوانید.
  • در حین پخت کیک در توستر را باز نکنید که پف کیک نخوابد. سعی کنید در ۴۰ الی ۳۰ دقیقه اول اصلا در توستر را باز نکنید.
  • در مورد روشن کردن المنت ها هم در ادامه نوشتم. نکات رو حتما بخوانید.

خرید لوازم آشپزخانه ضروری

نکاتی که برای پخت کیک در اون توستر باید رعایت کرد

بیشتر دستورهای کیک که در فر آماده می شود می توانید در توستر هم استفاده کنید. حتی با مواد آماده کیک هم می توانید در توستر کیک درست کنید.

مهم ترین اصل برای پخت کیک در توستر این است که کاری کنیم تا کیک در توستر کامل و یکنواخت، بدون اینکه بسوزد، بپزد. اگر این مشکل حل شود، بقیه موارد بستگی به دستور کیک شما دارد که تا چه حد دستور خوبی بوده. بنابراین برای پخت کیک در توستر اون حال با هر دستوری نکات زیر را رعایت کنید:

۱- اولین نکته این است که باید قالب کیک را تا می توانید از المنت های پایین و بالا دور کنید. پس بهترین جا برای قرار دادن قالب کیک در توستر جایی است که وقتی قالب کیک را در آن قرار می دهیدبالا و پایین قالب از المنت های بالا و پایین به یک فاصله باشند.

۲- باید به این موضوع توجه شود که فضای توستر کوچک است و برای پخت کیک بزرگ و حجیم مناسب نیست. می توانید برای بزرگ شدن کیک در ۲ یا ۳ مرحله کیک درست کنید و با قرار دادن آنها روی هم، کیک بزرگ درست کنید.

بنابراین از ظرف های با قطر زیاد در توستر نباید استفاده شود. چون بعد از پف، کیک به المنت نزدیک می شود و روی کیک می سوزد. ارتفاع قالب در توستر نباید بیشتر از نصف ارتفاع داخل توستر شما باشد.

۳- قالب کیک را تا نصف یا حداکثر دوسوم پر کنید تا وقتی کیک پف می کند جا برای پف داشته باشد و نسوزد.

تنظیم المنت بالا و پایین توستر برای پخت کیک

ابتدا باید تا ۲۰ دقیقه اول که کیک را در توستر  قرار می دهید هر دو المنت بالا و پایین توستر روشن باشد.

حالا اگر در توستر شما امکان این وجود دارد که المنت های بالا را خاموش کنید، بعد ۲۰-۳۰ دقیقه از پخت آن را خاموش کنید. وقتی کیک کامل پخت اگر دوست داشتید روی کیک دوباره برشه تر شود. ۵ دقیقه دیگر دوباره المنت بالا را روشن کنید.

اگر این امکان برای توستر شما وجود ندارد که المنت بالا را خاموش کنید. و روی کیک می سوزد: وقتی کیک کاملاً پف کرد و روی آن پخت، سریع کیک را از توستر بیرون بیاورید و روی قالب کیک فویل آلومینیوم که یک طرف آن را چرب کردید که به کیک نچسبد، قرار دهید.

لازم نیست فویل دور قالب محکم شود. همین که روی کیک را بگیرد کافی است. بحدی باشد که هوا رد و بدل شود. با این ترفند روی کیک نمی سوزد. (فویل را همان اول ببرید و آماده کنید که سریع روی کیک بکشید و کیک را داخل توستر برگردانید.) اینکار هم باید وقتی انجام دهید که مطمئن شوید مواد کیک سفت شده و کیک کاملاً پف کرده، تا پف کیک نخوابد.

4- وقتی دو سوم زمان پخت کیک در توستر گذشت، کیک را با خلال دندان چک کنید که پخته باشد. خلال دندان را وسط کیک بزنید. اگر کیک کاملاً پخته باشد چیزی به خلال نمی چسبد.

5-تا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بعد از قرار دادن کیک در توستر درب آن را باز نکنید تا پف کیک نخوابد. البته هرچه بیشتر بتوانید درب توستر را باز نکنید بهتر است.

6- اگر اطراف کیک‌هاتون داخل توستر خشک می‌شود، یک ظرف کوچک آب جوش در کف توستر قرار دهید.

کیک در توستر

 


حتما بخوانید:راهنمای گرم کردن آون توستر

راهنمای خرید قالب مناسب پخت کیک در توستر

 

اگر می خواهید کیک هایی با حجم و اندازه بزرگ درست کنید توصیه می کنم تا این کار را درون توستر و اون توستر انجام ندهید ، چرا که توستر ها در حجم و اندازه کوچک تری قرار دارند و امکان درست کردن کیک های بزرگ برای آن وجود ندارد اما می توانید این نوع کیک ها را در چند مرحله درون آون توستر ها و یا توستر ها درست کنید .

از قالب هایی که ارتفاع بالایی دارند استفاده نکنید . قالب هایی که ارتفاع بالایی دارند سبب می شوند تا زمانی که کیک شما پف می کند به المنت های بالایی نزدیک تر شود و در این حالت امکان آنکه روی کیک شما بسوزد بسیار زیاد می شود همچنین بهتر است نصف قالب خود درون آن مواد بریزید .

نکته : قبل از آن که مواد خود را درون قالب بریزید نیاز است تا کف قالب را به خوبی چرب کنید تا پس از پخته شدن کیک به قالب شما نچسبد و دچار سوختگی نشود ، البته می توانید برای جلوگیری از این موضوع از کاغذهای نسوز استفاده کنید و یا این که کمی آرد به کف قالب خود بپاشید .

همانطور که پیش تر گفتیم برای توستر نیاز است تا از قالب ها کوچک تر استفاده کنید . که ارتفاع کمی هم دارند . نوع قالب چه آلومینیومی ، چه سرامیکی ، چه نچسب و .. فرقی نمی کند و تنها کافی است به ارتفاع و اندازه قالب توجه کنید .

  1. قبل از خرید توستر لازم است تا ارتفاع داخلی توستر را اندازه بگیرید قالبی که می خرید نباید بیشتر از یک سوم ارتفاع داخلی توستر باشد و حداکثر نباید بیشتر از نصف ارتفاع داخلی کیک باشد .
  2. عرض و طول سینی توستر را در نظر داشته باشید برخی از قالب ها ارتفاع کمی دارند و مسطح تر هستند که در این هنگام ممکن است نتوان این نوع قالب را در توستر استفاده کرد و حتی امکان آن وجود دارد که درب توستر به خوبی بسته نشود .
  3. برخی قالب ها دارای دسته هستند در این زمان برای اندازه گیری طول قالب دسته های آن را هم باید در نظر داشته باشید .

قالب کیک

=======================

سوالات متداول پخت کیک در توستر

آیا از پودر کیک های آماده می توانم برای تهیه کیک در آون توستر استفاده کنم؟

بله. می توانید پودر کیک را به روش گفته شده روی بسته بندی آماده سازی کنید و در آون توستر قرار دهید.

بهترین دما برای پخت کیک در توستر چیست؟

دستور کیک ها اغلب برای فر توضیح داده می شود. بنابراین دمایی که گفته می شود دمای فر است. دمای واقعی هر فری متفاوت است. برای مثال اگر در دستور گفته شده دمای کیک ۱۸۵ درجه باشد شما باید فرتون را ۲۰۰ درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا کیک خوب بپزد. چون فر شما خیلی داغ نمی شود.

چیکار کنیم تا کیک در توستر خوب پف کند ؟

برای این کار راهکار های زیادی وجود دارد که در این مطلب آنان را بررسی کرده امی اما شایع ترین آون این است که نباید درب توستر را در 30 تا 40 دقیق اول به هیچ عنوان باز کنید .

چرا روی کیک در توستر می سوزد ؟

دلیل سوختگی روی کیک این است که سطح کیک شما فاصله نزدیکی با المنت های بالایی دارد و باید این فاصله را بیشتر کنید و یا از فویل های آلومینیومی استفاده کنید .

درجه دمای پخت کیک در توستر و اون توستر چگونه است ؟

کیک ها معمولا بین 45 تا یک ساعت با درجه حرارتی 200 درجه آماده می شوند اما برای فهمیدن درجه حرارتی توستر برای پخت کیک لازم است از این قاعده که بیان کرده ایم استفاده کنید.

 

2 دیدگاه

  1. بسیار از مطلب خوبتون سپاسگزارم . میخوام برای خرید آون توستر اقدام کنم . آیا میشه کیکی با قطر ۳۰ سانت رو با ارتفاع ۱۵ سانت ، در یک آون توستر ۵۰ لیتری با کیفیت بالا درست کرد یا خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا