راهنمای خرید آون توستر

آون توستر چیست و چه کاربردی دارد؟

راهنمای خرید آون توستر

راهنمای خرید آون توستر

آون توستر  یکی از پر کاربرردترین وسایل برقی  در آشپزخانه است که در واقع  نوعی گرم کن  با ظاهری شبیه مایکروفر است. این وسیله با داشتن المنت،  فضای داخلی را گرم میکند و قابلیت کنترل دما برای مصارف کوناکون را دارد. آون توستر جایگزینی برای  فر اجاق گاز و مایکروفر است که اندازه آن در مقایسه با فر اجاق گاز گوچکتر و حمل آن آسان تر  و مناسب برای انواع  آشپزخانه ها است. استفاده از آون توستر ضررهای مایکروفر را هم ندارد و با خیال راحت میتوان از این وسیله می توان برای گرم کردن غذا یخ زدایی و یا برشته و کباب کردن استفاده کرد. همچنین برای پختن انواع غذاها و کیک و شیرینی  قابل استفاده است. در این مقاله سعی می کنیم به سوال آون توستر چیست پاسخ جامع و کامل دهیم.

 آون توستر در واقع وسیله ای چند منظوره است که به شما امکان می دهد در آن کیک بپذید، پخت و پز انجام دهید  و هر ماده غذایی را که دوست دارید کباب یا برشته کنید. آون توسترهای قدیمی معمولاً تنظیمات کمی داشتند، اما مدل‌های امروزی می‌توانند با ۱۰ ویژگی یا بیشتر از پیش تعیین‌شده عرضه شوند. با یک آون توستر جدید، می توانید همه کارها را از پخت کلوچه تا برشته کردن مرغ انجام دهید.

آون توستر

آون توستر چگونه کار می کند؟

آون توستر از انواع مختلفی از المنت های گرمایشی مانند نیکروم، سرامیک یا کوارتز استفاده می کنندهنگامی که آون توستر روشن می شود، برق از درون المنت عبور می کند و باعث گرم شدن آن می شودبا داغ شدن المنتها، هوای داخل آون توستر  نیز گرم می شود.

آون توستر معمولاً دارای المنتهای گرمایشی در بالا و پایین هستند. نوع تنظیمات یا برنامه  پختی که انتخاب می کنید تعیین می کند که یکی از این المنتها روشن شود یا هر دو. به عنوان مثال، برنامه کباب کردن فقط از المنت بالایی استفاده می کند.

برخی از آون توسترها دارای فن داخلی هستند که به آنها توستر کانوکشن می‌گویند . فن داخلی آن، هوای گرم را در سراسر آون توستر به گردش در می آورد که باعث می شود غذا را سریعتر و یکنواخت تر بپزد.

کانوکشن


حتما بخوانید: راهنمای استفاده از آون توستر


آیا آون توستر مانند فر است؟

آون توستر شبیه فر است، اما تفاوت های کلیدی دارد. آون توستر از نظر اندازه بسیار کوچکتر از فر معمولی استاندازه آون توستر متوسط ​​تقریباً 43*37*27 سانتی متر است.

از آنجایی که آون توسترها کوچکتر از فر هستند، نمی توانید همان مقدار غذایی که در فر میپزید را در آنها درست کنید یا دوباره گرم کنید. آون توسترها برای پخت و پز مقادیر کمتر غذا یا پختن به صورت دسته ای (هر بار یک دسته غذا) عالی هستند.

اندازه کوچکتر آون توستر به این معنی است که سریعتر از فر معمولی گرم می شود. آون توسترها دارای مصرف انرژی صرفه جویی بیشتری می کنند و به طور کلی هزینه کمتری برای کار کردن دارند. چون مثل فر لازم نیست صبر کنید تا با مصرف انرژی زیاد کل فضای داخلی را گرم کنید.

هزینه یکی دیگر از تفاوت های عمده بین آون توستر و فر معمولی است. آون توستر وسیله ای بسیار کم هزینه برای خرید است، و این یک انتخاب ایده آل برای افرادی با بودجه ای کم است.

برای راهنمای خرید اینترنتی فر توکار کلیک کنید

 

فایده داشتن آون توستر چیست؟

اگر فضای کافی برای فر با اندازه معمولی ندارید، داشتن یک آون توستر می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. حتی اگر یک فر معمولی دارید، یک آون توستر برای زمانی که می خواهید مقدار کمتری غذا درست کنید ایده آل است. همچنین با توجه به اینکه بسیاری از آپارتمان های امروز دارای اجاق گاز صفحه ای هستند و فر ندارند، خیلی از مردم ترجیح می دهند یک آون توستر یا فر توکار تهیه نمایند.

آون توسترها مانند فرهای معمولی کل هوای آشپزخانه را گرم نمی کنند ، بنابراین برای استفاده در تابستان بسیار مناسب هستند. آنها همچنین خیلی سریعتر گرم می شوند، بنابراین اگر عجله دارید که  شام را سریع حاضر کنید، عالی هستند. خرید توستر همچنین می تواند در هزینه قبض برق شما صرفه جویی کند زیرا برای مصرف برق کمی دارند.

با دارا بودن ویژگی ها و قابلیتهای بسیار زیاد در آون توسترهای امروزی، آنها یک دستگاه چند منظوره عالی برای آشپزخانه ی همه هستند!

خرید لوازم آشپزخانه ضروری

مزایای آون توستر چیست؟

تا اینجا به روش کار کردن آون توستر و فایده داشتن آن پرداختیم. حالا ممکن است بپرسید اصلا مزایای خرید آون توستر چیست و چرا باید آون توستر بخریم؟

  • جاگیر نبودن : زندگی در آپارتمان های کوچک مردم را به خرید وسایل کم حجم سوق میدهد. آون توستر را به راحتی میتوان هر جای آشپزخانه یا روی کابینت قرار داد. این در صورتی است که یک فر حتما باید به لوله ی گاز وصل شود وجای مشخصی دارد جابه جایی ان در آشپزخانه امکان پذیر نیست.
  • مصرف بهینه : این وسیله در زمان کم تری نسبت به فر، مواد غذایی را به دمای مورد نظر میرساند در حالی که یک فر به دلیل بزرگ بودن زمان و انرزی بیشتری نیاز دارد تا گرم شود.
  • استفاده آسان : برای باز و بسته کردن فرگاز حتما باید خم شوید و از دستکش مخصوص استفاده کیند تا حرارت آن دست های شما را نسوزاند. آون توستر این امکان را به شما میدهد تا راحت از آن استفاده کنید به خصوص افراد میان سال و معلولین و کودکان با خیال راحت میتوانند با آن کار کنند.
  • باعث گرم شدن محیط اطرافش نمیشود : حتما موقع کار با فر این تجربه را داشته اید که آشپزخانه گرم میشود ولی یک آون توستر فقط دمای داخلش را بالا میبرد و گرما از آن بیرون نمی آید.
  • قابل استفاده در محل کار: ممکن است در محل کار خود امکان لوله کشی گاز وجود نداشته باشد یا نتوان از اجاق گاز به دلیل بزرگ بودن ان استفاده کرد میتوانید یک آون توستر در محل کار خود داشته باشید و وعده های غذایی روزانه خود را در آن آماده کنید.
  • قیمت مناسب: مایکروفر سولاردام و آون توستر هر سه کاربردی شبیه یکدیگر دارند که از این بین آون توستر قیمت  کمنری دارد و برای خرید جهیزیه مقرون به صرفه است.
  • تعمیر آسان: همه این تجربه را داشته اند که وقتی قطعه ای از یک وسیله ی برقی خراب میشود اکثرا نمونه ی قطعه مشابه اصلی وجود ندارد و یا نمونه ی جایگزین به اندازه ی قطعه اصلی با کیفیت نیست. در آون توستر ها به دلیل ساختار ساده ای که دارد اگر مشکلی برای دستگاه به وجود آید به راحتی میتوان آن را تعمیر کرد. در این مورد مقاله ما در مورد تعمیر آون توستر را بخوانید

معایب آون توستر چیست؟

در حالی که آون توستر ها می‌توانند برای خانواده‌های کم جمعیت عالی باشند، خانواده‌های بزرگ‌تر ممکن است فرهای بزرگ معمولی را ترجیح دهند. پختن یا گرم کردن مقادیر زیاد غذا با آون توستر چالش برانگیز است، زیرا باید به صورت دسته‌ای و مرحله ای انجام شود.

بر خلاف فرهای معمولی، آون توسترها معمولا فقط یک گزینه برای محل قرار دادن سینی غذا دارنداین به شما انعطاف‌پذیری کمتری در پخت و پز یا گرم کردن غذا می‌دهد، زیرا نمی‌توانید فاصله ی سینی از المنت های گرمایشی را کنترل کنید.

موارد استفاده از آون توستر چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، می توان از آون توسترها برای برشته یا کباب کردن مواد غذایی استفاده کردنان، وافل، نان شیرینی یا کلوچه و کیک را می توان تنها در چند دقیقه با آون توستر پخت. پیشنهاد میکنیم راهنمای ما در مورد تهیه پیتزا در آون توستر را بخوانید.

آون توستر شما برای پخت غذاهایی مانند گوشت، ماهی و سبزیجات ایده آل است می‌توانید از تنظیم گریل کردن برای کارهایی مانند درست کردن نان سیر یا آب کردن پنیر پیتزا استفاده کنید.

حتی می‌توانید شیرینی‌ها و کلوچه‌ها را در آون توستر بپزیداندازه کوچک این دستگاه زمانی ایده آل است که بخواهید یک دسته کوچک به اندازه 6 عدد کلوچه  شده درست کنید.

برخی از آون توسترها دارای گزینه جوجه‌گردان هستند. آون توسترهایی که جوجه گردان دارند دارای قطعات اضافی مثل سیخ جوجه گردان هستند که به شما امکان می دهد یک مرغ یا گوشت کوچک را بپزید.

در نهایت، یک آون توستر برای گرم کردن مجدد غذاها یا گرم نگه داشتن آنها ایده آل است بر خلاف مایکروویو، آون توسترها طعم تازه‌ غذای شما را حفظ می‌کنند بدون اینکه آن را خیس کنند(خیس شدن ناشی از آب شدن برفک و رطوبت روی غذا).

غذا در آون توستر

تفاوت آون توستر با مایکروویو چیست؟

آون توستر و مایکروویو دو دستگاه بسیار مشابه هستند که عملکرد تقریبا یکسانی در طبخ غذاها دارند. این که کدام یک بهتر است بستگی به نیاز شما در آشپزی دارد. آون توستر و مایکروویو در نحوه پختن غذا، ظرفیت، مصرف انرژی و قیمت و….. با هم تفاوت دارند.

نحوه ی پختن :

مایکروفر ها با بهره گیری از امواج الکترومغناطیسی فضای داخلی خود را گرم میکنند اما این گرما به طور یکنواخت درون غذا پخش نمیشود و معمولا درون غذا گرم تر از قسمت های بیرونی است. همچنین  از آنجایی مایکروفر خیلی سریع مواد غذایی را گرم میکند برخی از ویتامین های غذا را از بین می برد.

آون توستر در واقع یک فر کوچک است و شبیه  آن عمل میکند.  یک آون توستر با به کار گیری المنت های داخلی فضای داخلش را گرم می کند و با گردش فن، این گرما را  به صورت کاملا یکدست به غذا منتقل میکند. درون آون توستر مواد به آهستگی پخته میشوند و تمام قسمت های غذا (چه داخل آن و چه خارج آن ) یکدست پخته میشود چه  و خاصیت خود را نیز حفظ میکنند. این ویژگی باعث می شود از این دستگاه برای پخت انواع کیک و شیزینی استفاده شود. بر خلاف مایکروفر که مواد را نرم میکند، آون توستر به شما این امکان را میدهد تا غذاها ترد و برشته شوند.

در ماکروفر ها مواد معمولا نرم میشوند در صورتی که اون توستر غذا را ترد و برشته میکند. ضمناً نمی توانید هیچ فلزی را در مایکروویو قرار دهید. ظرف فلزی امواج مایکروویو را منعکس می کند و می تواند باعث ایجاد جرقه یا آتش سوزی شود. اکثر مردم به طور کلی از این موضوع آگاه هستند، اما اگر بچه دارید، باید مطمئن شوید که این موضوع را به آنها آموزش داده اید.

برای راهنمای خرید مایکروفر (مایکروویو) کلیک کنید

ویژگی های یک آون توستر خوب [آنچه باید قبل از خرید آون توستر بدانید]

موقع خرید یک آون توستر باید به نکات مختلفی وجه کرد. چون این وسیله یکی از وسایل بادوام خانگی است و در قبال هزینه ای که بابت آن می دهیم انتظار داریم حداقل 5 سال بدون نیاز به تعمیر اساسی برای ما کار کند. پس موقع خرید آون توستر به نکات زیر توجه کنید:

  • از خصوصیات مهم یک آون توستر خوب می توان به کم مصرف بودن برق آن اشاره کرد، پس در هنگام خرید آون توستر به توان مصرفی آن که در پشت دستگاه یا روی کارتن آن درج شده است توجه کنید. درصورتی که روی کارتن برچسب انرژی وجود دارد سعی کنید آون توستری بخرید که رده انرژی آن A باشد که به معنی بهینه بودن مصرف برق است.
  • طراحی  دستگاه از دیگر نکاتی است که بسته به سلیقه هر فرد دارد. ولی طراحی درست و اصولی از نکاتی است که هم به زیبایی دستگاه کمک می کند و هم عمر دستگاه را بالا می برد. همچنین یک آون توستر زیبا به آشپزخانه شما نیز زیبایی و جلوه خاصی می بخشد.
  • از نکات مهم دیگر که در هنگام خرید یک آون توستر خوب باید به آن توجه کرد می توان به ظرفیت محفظه داخلی آن اشاره کرد . در بازار آون توستر ها از ظرفیتهای خیلی پایین و جمع و جور شروع می شوند و به ظرفیتهای 50 لیتر هم می رسند. این موضوع بیشتر به تعداد افراد خانواده بستگی دارد که چه گنجایشی بخرید.
  • کیفیت ساخت آون توستر نیز از نکات بسیار مهمی است که موقع تهیه یک آون توستر خوب باید به آن توجه نمود. معمولا در آون توستر ها از ورق گالوانیزه استفاده می شود ولی کیفیت آنها متفاوت است و رنگ خیلی از آنها موقع در معرض گرفتن حرارت می سوزد. سعی کنید از برندهای معتبر خرید کنید که این مشکلات را نداشته باشد یاحداقل دارای 2 سال گارانتی باشد. ضمنا وزن دستگاه نیز مهم است که اگر آون توستری سبک وزن داشته باشید ممکن است به این معنی باشد که کیفیت ساخت آن نیز پایین است.
  •  سایز و ابعاد دستگاه نیز از نکات مهمی است که باید قبل از خرید به آن توجه شود. ابتدا از خود پبرسید آیا در آشپزخانه خود جا و فضای کافی برای قرار دادن وسیله جدید وجود دارد یا خیر ؟ در آپارتمان های امروزی  که معمولا متراژ پایین هستند، برای خرید هر وسیله جدید باید یکبار این سوال را از خود بپرسید.

قیمت آون توستر

آون توستر ها بسته به امکانات و برند از 400 هزار تومان شروع شده و گاهی تا بالای 4 میلیون تومان هم ادامه پیدا می کنند.

آون توستر از کجا بخریم؟

شما می توانید آون توستر را از بازار لوازم خانگی محل زندگی تهیه کنید. اگر می خواهید راحت باشید می توانید آن را از فروشگاه اینترنتی خرید کنید. امروز با خرید از فروشگاه اینترنتی، میتوانید دستگاه را درب منزل خود دریافت کنید و معمولا هزینه ارسال آن نیز رایگان است.

برای خرید اینترنتی آون توستر کلیک کنید

برای خرید اینترنتی آون توستر کلیک کنید

نکات کاربردی و راهنمای کار با آون توستر

هنگام استفاده از دستگاه آون توستر به ویژه قبل از اولین مرتبه استفاده، توجه به برخی نکات و اصول لازم و ضروری می باشد:

  • در هنگام اولین مرتبه استفاده و به منظور از بین بردن بوی بد، روشن گذاشتن دستگاه برای مدت زمانی در حدود سی دقیقه و با درب باز مناسب می باشد.
  • البته در ابتدا باید چسب های نگهدارنده دستگاه توستر را جدا نموده و وسایل و لوازم داخل محفظه آن را نیز بیرون آورد.
  • طراحی و ساخت این دستگاه ها تنها برای طبخ مواد غذایی متنوع و گرم کردن مواد خوراکی صورت می گیرد. بر همین اساس، استفاده از دستگاه به منظور کاربردهای دیگر نباید به هیچ عنوان انجام شود.
  • اطمینان حاصل کردن از دور بودن سیم های برق توستر از محل های داغ و بخش های گرم دستگاه بسیار حائز اهمیت می باشد.
  • رعایت فاصله ده سانتیمتری دستگاه با دیوار بسیار لازم و ضروری است.
  • در هنگام روشن بودن آون توستر به علت تولید حرارت، سطح شیشه و بدنه دستگاه بسیار داغ می باشد. به همین جهت، نباید این قسمت ها را لمس نمود.
  • قرار دادن دستگاه بر روی سطحی بدون شیب و هموار نیز نباید فراموش شود.
  • همچنین در هنگام کار با دستگاه آون توستر، از کشیدن هرگونه کاور بر روی آن باید جلوگیری به عمل آورد.
  • شستن وسایل همراه فر قبل یا بعد از استفاده از آن توصیه می گردد.
  • به محض باز شدن درب آون توستر از ایجاد هر گونه فشار اضافی بر روی این سطح باید پرهیز کرد. چراکه در غیر این صورت احتمال شکستن شیشه آن بسیار بالا می باشد.
  • تا قبل از خنک شدن فر برقی، حرکت دادن و تغییر مکان آن جایز نمی باشد.
  • قرار دادن فر برقی در فضاهای آتش زا، نم کشیده و مرطوب به هیچ وجه توصیه نمی گردد.
  • هنگامی که شیشه دستگاه داغ است، نباید قطره ای آب بر روی این قسمت چکیده شود.
  • در صورت مشاهده خراش بر روی سینی دستگاه آون توستر، هرگز نباید آن را مورد استفاده قرار داد. چراکه احتمال ایجاد بیماری و مشکلات دیگر بسیار افزایش پیدا می کند.
  • استفاده از دستگاه آون توستر برای کودکان، بیماران حرکتی و اشخاص کم توان ذهنی و افراد بی تجربه به هیچ عنوان جایز نمی باشد.

راهکارها و روش های نظافت و نگهداری از آون توستر

 نظافت و تمیزی این دستگاه نه تنها در افزایش عمر مفید توستر مؤثر است، بلکه سلامتی و تندرستی مصرف کنندگان را نیز تامین می سازد. بدین صورت، عدم نظافت چربی های موجود در محفظه آون توستر، خطر بروز آتش سوزی را بسیار افزایش می دهد. چنانچه از ابتدای استفاده از توستر ها رعایت نظافت و تمیزی آنها در دستور کار قرار گیرد، علاوه بر سهولت در تمیزی، چربی ها نیز در محفظه دستگاه ماندگار و پایدار نمی شوند. به همین جهت، پس از استفاده از فر برقی، لازم است که در ابتدا با بیرون کشیدن سینی زیرین، نسبت به خالی کردن خرده های نان اقدام کرد. سپس سطح سینی را دستمال کشیده و سایر قسمت های محفظه دستگاه را نیز تمیز و مرتب نمود. چنانچه از دستگاه آون توستر به منظور تست و گرم کردن استفاده شده است، برای نظافت و تمیزی دستگاه، کشیدن یک دستمال نم دار، ساده و نرم کفایت می کند. اگر غذاهای چرب به وسیله دستگاه گرم شده است، برای رفع لکه های چربی استفاده از یک حوله کاغذی آغشته به مایع تمیز کننده بسیار تاثیر گذار و مؤثر می باشد.

تمیز کردن توستر

به طور معمول در هنگام خرید توستر، درون محفظه آن یک شبکه و یک سینی تعبیه شده است. برای رفع چربی های موجود در شبکه ها، شستشوی آن توصیه می شود. در غیر این صورت و پس از هر بار استفاده، بوی چربی سوخته در محیط آشپزخانه انتشار پیدا می کند. چنانچه دستگاه آون توستر از جوجه گردان برخوردار باشد، نظافت و تمیز کردن مداوم آن یک امر مسجل و بدیهی به شمار می رود. کشیدن یک لایه فویل ضخیم بر روی سینی دستگاه، پس از هر بار استفاده امکان شستشو و نظافت کاغذ آلومینیوم وجود دارد. در نتیجه امر، ضمن تمیز بودن مستمر محفظه، سینی دستگاه نیز از طول عمر بیشتری برخوردار می شود. برای نظافت دستگاه آون توستر بیرون کشیدن دو شاخه برق آن نباید فراموش شود. در هنگام استفاده از توستر نیز باید از خشک بودن قسمت های مختلف دستگاه اطمینان حاصل نمود. برای نظافت قسمت ها و سطوح داخلی آون توستر، نباید مواد تمیز کننده شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد. چراکه در اثر تولید حرارت و گرما در محفظه آون توستر ذرات مواد شیمیایی بخار شده و تاثیرات نامطلوبی بر روی کیفیت، طعم و مزه غذا از خود برجای می گذارد.

خرید لوازم آشپزخانه ضروری

پرسش های مرتبط با خرید آون توستر:

آیا آون توستر می تواند جایگزین توستر شود؟

یک آون توستر می تواند تمام کارهایی که یک توستر انجام می دهد و خیلی بیشتر انجام دهد. علاوه بر این که می‌توانید غذاهایی مانند نان و وافل را برشته کنید، آون توستر به شما امکان می‌دهد غذاهایی مانند سبزیجات، گوشت و ماهی را بپزید، کباب کنید و آب‌پز کنید. همچنین می‌توانید کلوچه یا کیک بپزید – چیزی که قطعاً نباید در توستر معمولی امتحان کنید!

چه چیزی را می توانید در آون توستر بپزید؟

می توانید انواع گوشت بدون چربی، ماهی و مرغ را در فر بپزید. سبزیجات و میوه ها را می توان آب پز یا پخته کرد. آون توستر شما همچنین می تواند کلوچه، نان و کیک بپزد. دیزی های کوچک نیز برای تهیه در آون توستر ایده آل هستند.

غذا در توستر

ما در این سایت آموزشهای متنوعی از آشپزی با آون توستر را فراهم کرده ایم که می توانید با کلیک روی لینکهای زیر، به آن دسته بندی رفته و دستور پختهای مختلف را مشاهده نمایید.

آموزش پخت کیک در آون توستر

آموزش پخت شیرینی در آون توستر

آموزش پخت فست فود در آون توستر

آموزش پخت غذاهای فرنگی در آون توستر

شاید به این مطالب هم علاقمند باشید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا