نکات کاربردی آون توستر

راهنمای استفاده از آون توستر

آموزش کار با آون توستر

راهنمای استفاده از آون توستر

این راهنمای کار با آون توستر به شما دید جدیدی در مورد استفاده از آون توستر به روشی که قبلاً فکرش را نمی‌کردید، تنها با چهار تنظیم اصلی آن می‌دهد. اگرچه ممکن است یک آون توستر در نگاه اول پیچیده به نظر برسد و ممکن است بخواهید به اجاق گاز معمولی خود برگردید، ولی آون توستر قطعا زندگی شما را آسان‌تر می‌کند، وقتی که یاد بگیرید چگونه از کلیه قابلیتهای آن استفاده کنید.

اکثر آون توسترهای مدرن می توانند حرارت و برنامه های پخت لازم را برای شما فراهم کنند تا بتوانید غذاهای روزمره را بدون مشکل بپزید. در این آموزش، ما امیدواریم که به شما کلیت استفاده از آون توستر را ارائه دهیم  تا بتوانید از کلیه قابلیتهای آن  استفاده کنید.

تنظیمات اولیه آون توستر

مانند بسیاری از لوازم آشپزخانه، آون توسترها می توانند برای مبتدیان بسیار گیج کننده باشند. با این حال، ما در این آموزش قصدمان این است که این پیچیدگی را برای شما کم کنیم و تنظیمات اولیه، استفاده و عملکرد آنها را توضیح دهیم.

به طور کاملا ساده، برای  استفاده آسان از آون توستر، همین نکته کافی است که این دستگاه چند عملکرد ساده دارد که بین همه آنها مشترک است:

نوشته های مشابه
1

گرم کردن دستگاه

با روشن کردن یک یا دو المنت بالا و پایین می توانید تا چند دقیقه صبر کنید تا دستگاه شما گرم شود. کلا ذکر این نکته لازم است که برای پخت هر نوع غذایی در آون توستر نیاز است که حدود 10 دقیقه بگذارید محفظه آون توستر گرم شود.

2

تنظیم روشن بودن تعداد المنت

بسته به نوع غذا و دستور پخت، می توانید المنت بالا یا پایین یا هردو را روشن نمایید. مثلا برای سرخ کردن فقط المنت بالا، برای پخت غذا المنت پایینی به همراه فن گردش هوا و برای پخت سریع هر دو المنت را روشن کنید

3

کانوکشن یا فن گردش هوا

در صورتی که نیاز دارید گرما همه جای دستگاه به طور مساوی پخش شود این قابلیت را روشن کنید. فن با گردش هوای داخل فر به شما این امکان را می دهد که گرما به همه جای غذا برسد و به درستی بپزد.

4

تنظیم دمای آون توستر

بسته به نوع غذا و دستور پخت تا 280 درجه سانتیگراد می توانید دستگاه را گرم کنید. البته بسته به توان هر دستگاه، دمای آن نیز فرق دارد. اگر توان دستگاه بالا باشد تا دماهای بیشتری می توانید آن را تنظیم نمایید.

5

چرخش جوجه گردان یا rotisserie

برای کباب یا بریان کردن مرغ، می توانید  از موتور جوجه گردان استفاده کنید. در حالت استفاده از جوجه گردان، باید المنت بالا و پایین همزمان روشن باشد.

 

با دانستن همین چند مورد می توانید از همه آون توستر ها استفاده کنید. ولی بعضی از دستگاه ها برنامه ها و منوهای پخت بیشتری دارند که در زیر به آن می پردازیم. در واقع برنامه های پخت زیر،  ترکیبی از مورد بالا هستند که خود دستگاه آن را کنترل می نماید.

اکثر آون توسترها دارای 4 تنظیمات اساسی هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. آن ها هستند:

تنظیمات کاربرد نحوه استفاده
کباب کردن به شما امکان می دهد غذاهای برشته مورد علاقه خود را به راحتی تهیه کنید. راهنمای برشته کردن
پخت برای پخت طیف وسیعی از غذاها استفاده می شود. مثلا پخت کیک و شیرینی راهنمای پخت
تست کردن برای تست کردن و برشته کردن نان راهنمای نان تست
سرخ کردن (گریل کردن) مانند کباب کردن، غذا را از یک سمت می پزد راهنمای پخت و پز

در تصویر زیر روبروی هر برنامه یا تنظیم، توضیح دادیم که چه کاری در آون توستر انجام می شود.

تنظیمات توستر

چگونه از آون توستر استفاده کنیم؟

مزیت آون توستر نسبت به فر معمولی اندازه آن است. با آون توسترها می توانید به راحتی وعده های غذایی کوچکتری بپزید و از هدر رفتن غذا جلوگیری کنید.

اولین و مهمترین چیز این است که بدانید کدام تنظیم  یا برنامه چه کاری را انجام می دهد. با آون توسترها، تنظیماتی که اعمال میکنیم در حقیقت تعداد و درجه حرارت المنتهای گرمایشی دستگاه را تنظیم می کنیم . بسته به غذایی که می خواهید درست کنید، باید تنظیمات صحیح را انتخاب کنید. در ادامه این آموزش با موضوع راهنمای کار با آون توستر برای همه تنظیمات آن می پردازیم.

تنظیمات توستر

کباب کردن (Roast)

برنامه roasting در آون توستر برای پختن غذاها ی کوچکتر وعده های غذایی شما عالی است . این برنامه به شما این امکان را می دهد که بدون هیچ مشکلی غذاهای برشته شده مورد علاقه خود را تهیه کنید.

چه بخواهید بیکن را برای ساندویچ خود برشته کنید و چه قصد دارید یک مرغ سوخاری کامل بپزید، اکثر آون توسترها به شما در این راه کمک می کنند.


حتما بخوانید: راهنمای جامع خرید آون توستر

کباب کردن مرحله به مرحله

  • آون توستر را روی «روست» تنظیم کنید.
  • استفاده از تنظیمات Roasting تا حد زیادی به دستور پختی که در دست دارید بستگی دارد. قبل از قرار دادن گوشت در توستر، باید گوشت، سبزیجات یا هر چیز دیگری را که می خواهید برشته کنید، آماده کنید.
  • وقتی ظرف غذا را داخل آون توستر می‌گذارید، مطمئن شوید که سطح غذا به بالای توستر نرسد. در صورت نیاز می توانید جای قفسه را تنظیم کنید.
  • آون توستر را برای حدود 15 دقیقه با درجه حرارت بالاتر (از آنچه دستور پخت نیاز دارد) گرم کنید و درجه حرارت را برای بقیه زمان پخت کم کنید.
  • اگر در حال پختن گوشت هستید، دماسنج گوشت به شما کمک می کند تا میزان پخته شدن غذا را بررسی کنید.
  • بعد از اینکه غذا به اندازه کافی پخته شد، قبل از سرو اجازه دهید تا کمی خنک شود.

کباب کردن در توستر و در فر معمولی از نظر تئوری مشابه است. تفاوت اصلی در اندازه ظرف است. با این حال، اگر آون توستر شما به اندازه کافی بزرگ باشد، می توانید از آن برای پخت بیشتر غذاهای روزمره استفاده کنید.

پختن (Bake)

تنظیمات پخت در آون توستر بیشتر شبیه فر معمولی است. این تنظیم معمولاً بیشترین استفاده را در آون توستر دارد، زیرا می توان از آن برای پخت طیف وسیعی از غذاها استفاده کرد .

هنگامی که برنامه پخت انتخاب می شود، آون توستر از المنتهای زیرین برای گرم کردن آون استفاده می کند. المنتهای بالایی نیز استفاده می شوند اما با توان بسیار کم.

برخی از آون توسترها نیز می‌توانندگردش حرارت المنتهای پایین و بالایی  را انجام دهند و شدت گرمایش آن‌ها تنظیم کنند. این به آون توستر کمک می کند تا دما را همه جای محفظه آون توستر یکنواخت کند.

پخت مرحله به مرحله

  • برنامه «پخت» را در آون توستر خود انتخاب کنید
  • ببینید در دستور پخت غذایتان چه دمایی وجود دارد و آن را تنظیم کنید
  • زمان پخت ذکر شده در دستور پخت را تنظیم کنید
  • دکمه شروع را فشار دهید تا آون توستر شروع به گرم کردن کند
  • وقتی آون توستر از قبل گرم شد، می توانید ظرف را داخل آن بریزید
  • در آون را ببندید، دوبار چک کنید و تایمر پخت را تنظیم کنید

اگر از آون توستر غیر دیجیتال استفاده می کنید، حتماً بگذارید حداقل 5 دقیقه از قبل گرم شود . وقتی تابه را داخل آون توستر قرار می‌دهید، باید تایمر پخت و پز را مجددا تنظیم کنید – زیرا پیش‌گرم شدن را به عنوان بخشی از فرآیند پخت در نظر گرفته است.

تست کردن (Toast)

تنظیمات تست کردن معمولاً برای تست کردن نان استفاده می شود ، اما غذاهای دیگر را نیز می توان برشته کرد.

برای اینکه نان برشته شود، آون باید روی درجه حرارت صحیح تنظیم شود. توسترهایی که دارای دکمه‌های کنترلی هستند، از دکمه‌های دما برای تنظیم شدت گرما استفاده می‌کنند، در حالی که توسترهای دیجیتال معمولاً دمایی از پیش برنامه‌ریزی‌شده دارند که قابل تغییر نیست.

مهم است که قفسه آون توستر در موقعیت صحیح قرار گیرد. بهتر است هنگام تصمیم گیری به دفترچه راهنمای دستگاه مراجعه کنید زیرا توستر های مختلف توصیه های متفاوتی دارند.

برای درست کردن نان تست کامل – به دلخواه – باید شدت فرآیند برشته کردن را تنظیم کنید. تفاوت بین نان تست روشن، متوسط ​​و تیره در زمان است . اگر سطوح برشته را به دلخواه خود تنظیم کنید، آون توستر باید زمان برشته شدن را نیز تنظیم کند.

خرید لوازم آشپزخانه ضروری

برشته کردن مرحله به مرحله

  • برش های نان را روی توری قرار دهید و پس از بررسی دفترچه راهنما برای قرار دادن آن، قفسه را در آون توستر قرار دهید.
  • عملکرد آون توستر را روی “Toast” تنظیم کنید
  • اگر یک آون توستر با دکمه های کنترلی دارید، باید شدت حرارت را انتخاب کنید. شما قادر خواهید بود حرارت را تنظیم کنید، حتی اگر آون توستر گرما را قبل از شروع برشته کردن توصیه کند
  • تایمر خود را بررسی کنید زمان مورد نیاز برای تهیه نان تست به موارد مختلفی بستگی دارد، از جمله نوع نان مورد استفاده، ترجیحات نان تست، تعداد برش های داخل فر و خود فر.

شما می توانید با تنظیمات بازی کنید، نیازی نیست به شدت به تنظیمات توصیه شده پایبند باشید. یک ترفند ساده برای گرفتن نان کاملا برشته این است که اولین بار که از فر استفاده می کنید یک تایمر بگیرید. به مدت زمانی که طول می کشد تا نان به اندازه دلخواه ترد شود توجه کنید و اطلاعات را برای دفعه بعدی که می خواهید نان تست درست کنید ذخیره کنید


حتما بخوانید: راهنمای خرید سرخ کن بدون روغن

سرخ کردن (Broiling  یا گریل کردن)

به طور کلی، تنظیمات Broiling در آون توستر شبیه به کباب کردن است . گرما در داخل توستر به گردش در نمی آید، در عوض از یک سمت تابیده می شود که معمولاً توسط المنتهای بالایی تامین می شود.

اگر می خواهید روند پخت برخی از غذاها را تسریع کنید، این برنامه عالی است . ورقه های نازک تر سبزیجات را می توان به سرعت در فر توستر با تنظیم Broiling پخت. همچنین برای آب کردن پنیر عالی است.

پختن گام به گام

  • برای استفاده از تنظیمات Broiling، بیشتر آون توسترها نیازی به گرم کردن ندارند.
  • معمولاً قرار دادن قفسه بالایی توصیه می شود و حتماً از تابه ای استفاده کنید که گرما آسیبی به آن نمی زند.
  • از دستکش های آشپزی محافظ استفاده کنید، زیرا کباب کردن تابه ها و ظروف را فوق العاده داغ می کند.
  • اگر متوجه شدید که غذا در این تنظیم سوخته است، یک قفسه پایین تر را قرار دهید. اگر توستر شما دارای تنظیمات پخت قابل تنظیم است، می توانید برای جلوگیری از سوختن آن را نیز تنظیم کنید.

به یاد داشته باشید، با کباب کردن گرما از یک جهت می آید. به همین دلیل، اگر به پخت هر دو طرف ظرف نیاز دارید، باید آن را برگردانید.

استفاده آسان از آون توستر

اگر نمی دانید چطور با  این دستگاه کار کنید، استفاده از این لوازم خانگی جدید می تواند مشکل زا باشد. اما این موضوع نباید شما را از امتحان دستور پخت های مختلف و جدید منصرف کند.

اکنون که نحوه کار با آون توستر و تنظیمات مختلف آن را می دانید، وقت آن است که از این آموزش در عمل استفاده کنید. سعی کنید غذاهای مورد علاقه خود را در خانه درست کنید و از راحتی که آون توستر شما به زندگی شما می آورد لذت ببرید.

 

با این حال، فراموش نکنید: همه وسایل بعد از استفاده باید تمیز شوند. اگر علاقه مندید بدانید چگونه می توانید آون توستر خود را به طور موثر تمیز کنید، حتما راهنمای جامع ما را بررسی کنید.


حتما بخوانید: راهنمای جامع تمیز کردن آون توستر

پرسش های مرتبط در مورد راهنمای کار با آون توستر

چگونه برای اولین بار از آون توستر استفاده کنیم؟

قبل از اینکه برای اولین بار از آون توستر استفاده کنید، مهم است که آن را آماده کنید. دستگاه را در بالاترین حد خود روشن کنید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه کار کند. بعد از این کار حتما قالب و سینی آون را بشویید و دوباره داخل توستر قرار دهید و آماده استفاده است.

آیا می توانیم از آون توستر مانند فر معمولی استفاده کنیم؟

بله، اگر آون توستر درستی داشته باشید، می توان از آن مانند فر معمولی استفاده کرد. متأسفانه، همه آون توستر ها برای این کار ساخته نشده اند، اما برخی از دستگاه‌ها می‌توانند مانند یک فر کوچک عمل کنند. با این حال، به خاطر داشته باشید که آون توستر هابه اندازه اجاق های معمولی عایق نیستند، بنابراین زمان پخت ممکن است بیشتر طول بکشد.

آیا می توانیم یک کیک در آون توستر بپزیم؟

بله، می توانید یک کیک را در آون توستر بپزید. تا زمانی که اندازه کیک به اندازه ای است که در آون توستر جا شود، می توانید لایه ها را به طور جداگانه در این دستگاه بدون مشکل بپزید. فقط مطمئن باشید که کیک برای فر خیلی بزرگ نیست، زیرا باعث تمیز کردن طولانی می شود

چگونه جوجه گردان را روشن کنم؟

در بعضی از آون توستر ها که سیخ جوجه گردان دارند، یک برنامه وجود دارد به نام Rotisserie که موتور جوجه گردان را روشن می کند. در این حالت باید المنت بالا و پایین را روشن کنید و مرغ را در سیخ قرار داده و وقتی مرغ کامل پخت آن را بیرون بیاورید

با آون توستر چه غذاهایی می توان درست کرد؟

ویدئوی زیر را مشاهده کنید

خرید لوازم آشپزخانه ضروری

شاید به این مطالب هم علاقمند باشید:

منبع
توستر ریپورت

9 دیدگاه

  1. من اون توستر وینزو با دگمه های لمسی دارم ولی طرز استفاده از آن را ندارم ممنون میشم منو راهنمایی کنید

  2. سلام من اون توسترسانی مدل۳۲۵۰گرفتم ولی نمیدونم چطورباهش کارکنم دفترچش گم شدتواسباب کشی میتونیدراهنمایی کنیدچطورالمنت بالایاپایین یاهردوروروشن کنم براپخت کیک وبیسکوییت

  3. اونو توسترسانی مدل ۳۲۵۰گرفتم دفترچش تواسباب کشی گم شده الان بلدنیستم چطورباهش کارکنم میشه کمکم کنیدچطورکیک وبیسگویت درست کنم .یاالمنت بالایاپایین ویاهردوچطورکارمیکن ممنون میشم کمکم کنیدیااگه کسی دفترچشوداره تزصفحاتش برام عکس بفرسته شماره بدم

  4. اونو توسترسانی مدل ۳۲۵۰گرفتم دفترچش تواسباب کشی گم شده الان بلدنیستم چطورباهش کارکنم میشه کمکم کنیدچطورکیک وبیسگویت درست کنم .یاالمنت بالایاپایین ویاهردوچطورکارمیکن ممنون میشم کمکم کنیدیااگه کسی دفترچشوداره تزصفحاتش برام عکس بفرسته شماره بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا